محمدامین سازگارنژاد اشتغال را مهمترین نیاز جوانان عنوان کرد و گفت: امروز یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، دولت، مجلس و خانواده‌ها، بیکاری جوانان است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم استفاده از ظرفیت‌های اشتغال‌زا را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کاهش میزان بیکاری و ساماندهی وضعیت اشتغال، بدون مشارکت ملی و همراهی مردم و جوانان میسر نمی‌شود، گفت: مهارت، مهمترین اصل برای ورود جوانان به بازار کار است که در خصوص این موضوع باید در بین جوانان فرهنگ‌سازی شود.

وی به بودجه ناچیز آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در بودجه سال جاری، ۴۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه آموزش و پرورش در بخش دولت پیش‌بینی شده بود که ۲۸ هزار میلیارد تومان برای وزارت آموزش و پرورش و ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برای آموزش عالی اختصاص یافت؛ اما سهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه این بخش، فقط ۱.۲ درصد است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت بسیاری از افراد بدون داشتن گواهینامه‌های مهارت را یکی از مشکلات بازار کار عنوان کرد و گفت: لازمه دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی، توسعه مهارت‌آموزی و ارتقای سطح مهارت در بین جوانان است.

سازگارنژاد با تاکید بر اینکه توجه به مهارت جوانان یکی از الزامات دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی و توسعه پایدار گفت: در حالی که باید پیوست مهارت‌آموزی در برنامه ششم لحاظ شود؛ اما متاسفانه این موضوع در این برنامه مغفول مانده است.

وی گفت: به مجلس پیشنهاد دادیم تا میزان نیاز سالانه به آموزش مهارت در احکام برنامه ششم توسعه هدفگذاری شود که در این زمینه، دستگاه‌های مختلف اقتصادی، باید نیازهای خود را در مهارت آموزی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کنند تا این سازمان متناسب با ظرفیت‌ها نیاز اقتصاد کشور به مهارت را شناسایی و درباره آن سیاست‌های لازم را اتخاذ کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه اداد: سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای سطح مهارت جامعه، ارتباط مستقیم با بهره‌وری، رشد اقتصادی، پایداری در شغل و سایر شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

سازگارنژاد با یادآوری اینکه برای افزایش سطح مهارت کمَی و کیفی در بین جوانان، دستگاه‌های اقتصادی نیز باید مشارکت داشته باشند افزود: مهارت آموزی یک جریان بخشی نیست؛ بلکه فرابخشی است و بنابراین تمایل جوانان به کسب مهارت باید تبدیل به یک فرهنگ ملی شود و تمام دستگاه‌های ذیربط در این زمینه حمایت‌های لازم را به عمل آورند.