هراس طلا از «ترامپ» فرو ریخت

 بازار طلا نیز یکی از بازارهای مهم در تمام کشورها به شمار می‌رود که این بازار نیز تحت‌تاثیر این جو قرار گرفت.البته تحلیلگران پیش از این پیش‌بینی کرده بودند اگر ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کند، قیمت طلا در واکنش فوری بازار به این اتفاق، ممکن است تا 1400 دلار صعود کند. سیتی ریسرچ در یادداشتی نوشته بود: نوسان طلا در صورت پیروزی دونالد ترامپ ممکن است بالاتر رفته و به 1375 تا 1400 دلار در هر اونس صعود کند. به نظر می‌رسد این‌بار در مقایسه با برگزیت، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا ریسک‌پذیری بازار بهبود یابد.

از سوی دیگر، بازار سکه و ارز در کشور ما نیز دستخوش تلاطماتی شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران 23 هزار تومان گران شد. نیم‌سکه نیز 9 هزار تومان، ربع سکه 6 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 4 هزار تومان افزایش قیمت داشت. افزایش قیمت طلا در بازار ایران البته تا حدود زیادی تحت تاثیر افزایش جهانی قیمت طلا و کاهش شاخص‌ها در بورس‌های بین‌المللی اتفاق افتاد.

بروز چنین افت و خیزهایی در بازارهای مالی ایران این سوال را دوباره در کانون توجه قرار داده است که آیا انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا واقعا چنین دامنه‌ای از تاثیرگذاری را بر اقتصاد ایران دارد؟

در حال حاضر، قیمت طلای 17 عیار آب شده 491 هزار و 700 تومان، هر گرم طلای 18 عیار 113 هزار و 500 تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 120 هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و 129 هزار تومان، سکه نیم 569 هزار تومان، سکه ربع 299 هزار تومان و سکه یک گرمی 188 هزار تومان است.

افت قیمت‌ها بعد از انتخابات آمریکا

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر

برای ایران فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا شود. چون آمریکا با کشور ما دشمنی دارد البته به صورت موقت قیمت سهام کاهش پیدا کرد و جو روانی باعث تغییر قیمت طلا شد اما بعد از پایان ابهامات و مشخص شدن رئیس‌جمهوری، قیمت طلا ثابت شد. با فروکش کردن تب انتخابات مجددا ارزش سهام و شاخص بورس آمریکا بالا رفته و این موضوع باعث افزایش قیمت دلار و کاهش ۲۴ دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی شده است. بدین معنا که پس از فروکش کردن تب انتخابات در آمریکا و آرامش ایجاد شده در این کشور مجددا ارزش دلار بالا رفت تا شاهد کاهش قیمت طلای جهانی باشیم.

در حال حاضر بعد از فروکش کردن تب انتخابات در آمریکا و آرامش سیاسی ایجاد شده در این کشور، شرایط اقتصادی نیز رو به بهبود است و قطعا بهبود وضعیت ایجاد شده روی شرایط اقتصادی دنیا اثرگذار خواهد بود.

بازار دچار هیجانات کاذب شد

آیت محمدولی، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر

در هفته گذشته چون بحث انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، نوسانات شدیدی در قیمت سکه و طلا وجود داشت اما دیگر انتخابات تمام شده و با توجه به صحبتی که رئیس‌جمهوری جدید انجام داد، آرامش نسبی در قیمت طلای جهان و ایران به وجود آمد و آرامش نسبی در قیمت طلا به وجود آمده و امیدواریم که این آرامش ادامه پیدا کند. به عبارت دیگر، بعد از شوکی که در بازار سکه و طلا به علت انتخابات آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ اتفاق افتاد بازار به حالت عادی بازگشته و پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده هم نوسان خاصی در بازار وجود نداشته باشد.

طی این دو روز گذشته سکه به میزان 30 هزار تومان افزایش داشت که این نوسانات به علت این بود که بازار تحت اثرات روانی انتخابات آمریکا قرار گرفت بود. در این شرایط و همچنین در شرایط مشابه که بازار با اضطراب وهیجانات کاذب روبه‌رو می‌شود عرضه کاهش یافته و تقاضا زیاد می‌شود به همین دلیل قیمت‌ها بالا می‌رود اما اکنون بازار آرام شده و قیمت‌ها کاهش یافته است.

بایی به این نکته اشاره کرد که پیش‌بینی این است که تا دوهفته آینده با توجه به اینکه ماه صفر را نیز داریم، آرامش را در بازار داشته باشیم و اگر نوسانی هم هست خیلی آرام و با قیمت پایین باشد زیرا در این مدت تقاضا برای خرید طلا هم کاهش پیدا می‌کند.

انتخاب ترامپ در بلندمدت تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

محمدرضا ایمانی، کارشناس بازار

انتخابات آمریکا برگزار شد و برخلاف انتظار همگان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شد. با توجه به این موضوع که ترامپ در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری و در جریان سخنرانی‌هایی که داشته، جبهه‌گیری‌های منفی‌ای علیه ایران کرده که شاید بتواند در تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران تاثیرگذار باشد، ولی این موضوع در بلندمدت مطمئنا تاثیرگذار نخواهد بود.

از سوی دیگر، نرخ ارز بستگی به توان آمریکا در رشد اقتصادی و نرخ بهره‌ آمریکا دارد و کمتر از روی کار آمدن ریاست‌جمهوری تاثیر می‌گیرد و در حال حاضر بعد از فروکش کردن تب انتخابات در آمریکا و آرامش سیاسی ایجاد شده در این کشور، شرایط اقتصادی نیز رو به بهبود است و قطعا بهبود وضعیت ایجاد شده روی شرایط اقتصادی دنیا اثرگذار خواهد بود.

 افت یک باره شاخص بورس و افرایش قیمت طلا و سکه که همزمان با اعلام نتایج انتخابات رخ داد، می‌تواند مصداق مهمی برای اثرات کوتاه‌مدت باشد. اثری که به احتمال زیاد چندان دوام نداشته باشد و به مرور اثر آن تخلیه شود. اما درمقابل سیاست‌های اقتصادی دولت جدید آمریکا که می‌تواند بر اقتصاد جهانی و به تبع آن بر اقتصاد ایران اثر بگذارد و نیز سیاست خارجی جدید آن می‌تواند آثار بلندمدتی بر اقتصاد ایران داشته باشد.