چرا دولت نمی‌خواهد نرخ ارز را تک‌نرخی کند؟

گروه اقتصادی- سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره تاخیر در یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار داشت: به طور قطع بانک مرکزی عزم راسخی برای این موضوع دارد که یکسان‌سازی ارز اتفاق بیفتد، اما نباید تحت‌تاثیر این‌که حتما چه زمانی باید این اتفاق بیفتد، قرار گیرد.

 

وی افزود: به نظر من، تا شرایط آماده نباشد، نباید یکسان‌سازی نرخ ارز اتفاق بیفتد.

 

معاون سابق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که یک زمانی رییس‌کل بانک مرکزی عنوان می‌کرد که از نظر منابع ارزی باید به حدی برسیم که بتوانیم ارز را یکسان‌سازی کنیم. الان با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، هنوز نباید این اتفاق بیفتد؟ تصریح کرد: نظر شما در این زمینه درست است. ما از نظر منابع امروز کم نداریم برای انجام یکسان‌سازی نرخ ارز. اما از لحاظ نقل و انتقالات و روابط کارگزاری و سرعت نقل و انتقالات، هنوز به آن سطح نرسیده‌ایم.

سیدعلی متذکر شد: دلیل این‌که امروز یکسان‌سازی نرخ ارز عقب افتاده، این است که نقل و انتقالات ارزی به راحتی صورت نمی‌گیرد و منابع در کشورهای خاص هنوز به طور کامل آزاد نشده است.

وی تاکید کرد: اگر روابط کارگزاری برقرار شود، یکسان‌سازی نرخ ارز باید به طور قطع اجرایی شود.

سیدعلی خاطرنشان کرد: بستگی دارد که نگاه بانک مرکزی به کدام کشورها و کدام منابع برای انجام یکسان‌سازی نرخ ارز است. به نظر من، ما با 22 میلیارد دلار شروع کردیم و امروز با توجه به ذخایری که داریم، وضعمان خیلی بهتر از آن زمان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نظر تمامی واردکنندگان این است که نرخ ارز پایین باشد و تمامی صادرکنندگان هم خوشحال می‌شوند که نرخ ارز بالا رود. به نظر من، آنچه که مهم است، بازار به تعادل برسد و ثبات کلی در مساله نرخ ارز وجود داشته باشد. نوسان نرخ ارز باید کم باشد و ثبات ارزی وجود داشته باشد.

طاهره رضوی