ابتکار در مراودات مالی ایران و هنگ کنگ

گروه اقتصادی- تبادلات تجاری بین ایران و هنگ کنگ می تواند منجر به ارزآوری و درآمدهای بیشتر برای کشورمان شود.  

 

به گزارش افکارنیوز ، در این زمینه با سعید اشتیاقی،عضو اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین عضو اتاق تهران گفت و گویی داشتیم که در زیر می خوانید.  

*لطفا درباره جلسه مقامات ایرانی با مقامات هنگ کنگ توضیحاتی بفرمایید.  

جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و دارایی هنگ کنگ و دکتر محمد خزاعی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران برگزار و مطالبی درزمینه گسترش همکاری ها مطرح و تفاهم نامه هایی نیز امضا شد.

مبنی بر اینکه تسهیل امور بانکی بین دو کشور ایجاد شود و همچنین برای راحتی تجار مقرر شد تا پرواز مستقیم از هنگ کنگ به تهران و بر عکس برقرار شود زیرا تاکنون چنین پروازی انجام نمی شد و تجار برای رفت و آمد مجبور بودند در کشور دیگری هواپیمای خود را عوض کرده و به مسیر ادامه دهند.  

هنگ کنگ برای تجار ما بسیار مهم است زیرا جزو سه کشوری است که درآمد سرانه آن در منطقه بیشتر از سایر کشورها بیشتر است از 100درصد درآمد سرانه درآمد هنگ کنگ 93درصد درآمد متعلق به بخش خدمات است و 7درصد این درآمد متعلق به صادرات،‌ واردات و امور تجاری می شود.   

این 93 درصد شامل خدماتی مالی،‌ بندری، ‌گمرکی زیرا منطقه آزاد تجاری است و اگر ما بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم به حتم به دستاوردهای خوبی دست خواهیم یافت زیرا ما کشوری هستیم که اقتصاد ما متکی به نفت بوده و متاسفانه در اصدرات و واردات بر روی بخش خدمات و بورس هیچ توجهی نداشته ایم در حالی که اگر بر روی این موارد توجه کنیم می توانیم به درآمد خوبی دست یابیم.

باید از تجربه های هنگ کنگ در این زمینه ها استفاده بهینه کنیم.

در این سفر وزیر اقتصاد و دارایی هنگ کنگ و رییس بانک آف چاینای (BANK OF   CHINA  ) چین و رییس بانک مرکزی نیز دیداری داشتند و مقرر شد تا یک بانکی ایجاد شود تا امور ترانسفر مالی بین ایران و هنگ کنگ را تسهیل کند.  

 

*این بانک در ایران تاسیس خواهد شد؟  

بله این بانک در ایران احداث خواهد شد حتما لازم است چنین بانکی تاسیس شود زیرا تجار در آن سو می گویند بانک ها اجازه کار با ایران را نمی دهند و با مشکل مواجه هستیم بنابراین تاسیس این بانک ضرورت دارد.  

 

*آیا تبادلات مالی بر مبنای دلار خواهد بود و مشکلی ایجاد نمی شود؟  

با تاسیس این بانک می توانیم دلار را جایگزین پول ملی هنگ کنگ (یوان) کنیم تا تجاربتوانند از آن راحت تر استفاده کنند؛‌اگر این کار صورت گیرد و ما بتوانیم دلار را جایگزین کنیم شرایط برای تجارت تسهیل خواهد شد.

در جلسه با معاون بانک چینی مشکلی مطرح شد مبنی بر اینکه ما یوان استفاده کنیم اما بعضی از فروشندگان چینی می گویند یوان قبول نمی کنیم زیرا دولت برای آنها در صورت استفاده از دلار می توانند از جایزه های صادراتی استفاده کنند که در صورت استفاده از یوان در تبادلات تجاری بین ایران و هنگ کنگ آنها نمی توانند از جوایز بهره ببرند که معاون این بانک قول داد این مشل حل شود.  

اگر این مشکل حل شود تاثیرات خوبی در تبادلات تجاری و ترانسفر مالی بین در کشور دارد.  

 

*پیش بینی می کنید این بانک چه زمانی تاسیس شود؟  

قرار شد این کار به زودی انجام شود .  

 

*اگر قرار باشد ایران و هنگ کنگ روابط مالی وتجاری نزدیک داشته باشند،‌این ماسله چه میزان ارزآوری برای ما دارد؟ چقدر می توان به هنگ کنگ صادرات داشت؟  

بر اساس پیش بینی ها باید گفت هنگ کنگ کشور کوچکی است و شاید میزان صادرات بالایی نتوانیم داشته باشیم و این کشور تولید ندارد و در بخش خدمات مشغول است در حالی که بیشتر تولیدات در کشور چین انجام می شود و به ایران صادر می شود.  

هنگ کنک کشوری خدماتی است و منطقه آزاد است و بیشتر کشورها کالاهای خود را به آنجا می فرستند و از این پتانسیل برای صادرات محصولات خود استفاده می کنند و ما می توانیم در زمینه کارهای خدماتی از آنها نکاتی را بیاموزیم و به سودآوری برسیم.  

مقرر شده تا آنها در ایران سرمایه گذاری کنند و بحث شد اگر در ایران فعالیت تجاری انجام دهند و در مناطق مرزی و محروم بین 3 تا 13 سال با توجه به نوع کار از پرداخت مالیات معاف باشند.  

در آن جلسه دکتر خزایی تاکید کرد که تسهیل گریم تا شما در کشورمان سرمایه گذاری کنید و اگر سرمایه گذاری جواب نداد ما از شما پشتیبانی خواهیم کرد و اینکه تجار ما و آنها  در دو جا مالیات پرداخت نکنند و هر کدام در کشور مبدا و یک جا مالیات پرداخت کنند همچنین مقرر شد تا در زمینه مالکیت زمین امور تسهیل شود.  

در ایران قرار شد مقوله امنیت برای تجار هنگ کنگی تامین شود که ظرف یکی دو هفته انجام خواهد شد.  

در این جلسه که حدود 180نفر از تجار هنگ کنگی حضور داشتند پیشنهاد شد تا بیایند و در ایران سرمایه گذاری کنند و ظرف چند هفته امور مختلف برای سرمایه گذاری آنها تسهیل خواهد شد و امضاهای مختلف نظیر امضای وزیر برای انجام کارها نیز گرفته خواهد شد.

 

*یعنی تا پایان سال این کار انجام خواهد شد؟  

بله ؛ اگر بستر فراهم شود این کار صورت می گیرد.

 

*سرمایه گذاری ها در کجا و چه زمینه ای خواهد بود؟‌

در آن جلسه به طور دقیق این موارد مشخص نشد و در مواردی مانند خدمات کمرگی،‌ بندری و ... تجارب خوب و فراوان دارند و اگر بتوانیم از آنها استفاده کنیم به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید.

در زمینه بورس اگر بتوانند در کشور سرمایه گذاری کنند به حتم ارزآوری داشته و هم می توان نسبت به اشتغالزایی امیدوار بود.

 

*به عنوان عضو اتاق ایران و چین لطفا در مورد وضعیت تجارت این دو کشور توضیح دهید؛( زیرا همان طور که می دانید در دولت های قبلی بحث انتقادی نسبت به واردات فراوان از چین مطرح بود، واردات بی رویه در کالاهای بی کیفیت داریم در حالی که کالاهای با کیفیت تولید چین در سایر کشورها قابل مشاهد است اما بازار ایران مملو از کالاهای بی کیفیت چینی شده است و تجار ایرانی ترجیح می دهند کالاهای ارزان و بی کیفیت چینی را خریداری کنند. )  

بنده به عنوان یک تاجر که اقدام به واردات از چین می کند باید بگویم بعضی جاها باید سرم را پایین بیاندازیم که چرا وارد کننده هستم و تولید کننده نیستم اما بدانید که قسمتی از واردات ملزم و تکمیل کننده صادرات است و درراستای تولید است و نسبت به کالاهایی که در داخل تولید نمی شود اقدام می کنیم.  

اما بعضی از واردکنندگان هستند که برای تولید وارد می کنند اما این گونه نیست که باید درهای واردات را بست اما باید هدفمند شود .  

اینکه چرا جنس بد و بی کفیت وارد می شود همه بستگی به تاجر و انصاف و وجدان وی دارد.  

 

*آیا هیچ نظارتی بر روی روند واردات کالاهای بی کیفیت نمی تواند انجام داد؟  

بسیاری از برندهای معرف مانند گوشی های تلفن همراه ساخت چین هستند و همه کالاها بی کیفیت نیست و تجار ما باید اجناس خوب خریداری کنند.

بنده در بسیاری از جلسات به تجار می گویم چه جنسی بخرید یک دلار یا 100دلار یک رقم مشخص در گمرک تعرفه می پردازید برای نمونه اگر یک جنس را بخرید یک دلار مثلا 500تومان باید عوارض دهید و اگر جنسی را 100دلار نیزبخرید همان عوارض دریافت می شود بنابراین چه بهتر که جنس بهتر را بخرید زیرا تعرفه گمرکی بسیار پایین تر تمام می شود در حالی که جنس ارزان تعرفه بیشتری در مجموع به خود اختصاص می دهد و صرفه اقتصادی ندارد.  

اینگونه نیست که اگر حجنسی خوب است تعرفه بیشتر و جنس بد تعرفه کمتر بپردازد اما مساله اصلی وجدان و انصاف تجار است و همچنین باید هوش خود را به کار بیندازند که در بحث کالاهایی باید خدمات و گرانتی ارائه دهند اگر جنس ارزان استفاده کنند مجبورند ارزانی را جای دیگری باید پس دهند.  

اگر جنس خوب بیاورند ، خدمات و گارانتی لازم نمی شود و در نهایت سود بیشتری می برند.  

 

*فعالیت تجار ایرانی در چین چگونه است؟‌آیا استقبالی از کالاها و خدمات ایرانی می شود؟‌

در چین ایرانی های موفق داریم که از نظر اقتصادی وضع خوبی دارند اما در صادرات کالای تولید شده و نهایی بسیار ضعیف هستیم و بیشتر خام فروشی می کنیم و تبدیل به معضل شده است.

در زمینه صادرات خشکبار وضعیت خوبی داریم  و پسته،‌خرما،‌کشمش ایران در چین طرفدار فراوان دارد اما ضعف اصلی ما در زمینه بسته بندی است و چیزی به نام بسته بندی مناسب و استاندارد مشاهده نمی شود و این مواد به صورت فله صادر می شود و در آنجا سورت بندی می شود.  

و آگاهی کمی نسبت به ذائقه مخاطبان چینی داریم برای نمونه آنها پسته شور دوست ندارند پسته خام و شیرین را ترجیح می دهند.  

 

*یعنی صادرات کالای غیر نفتی و نهایی نسبت به خام فروشی کمتر است؟  

بله، خام فروشی آمار صادرات را به خود اختصاص داده است و در نهایت نسبت به واردات 20-30درصد کمتر است اما هیچ کس توجه نمی کند که با خام فروشی توانسته ایم آمار صادرات را بالا ببریم و میزان آن را به واردات نزدیک کرده ایم و 70-80 درصد این مبلغ از خام فروشی بدست آمده است. صادرات با توجه به اعدادی که اعلام می شود در دولت یازدهم اوج گرفته اما واقعی نیست بلکه خام فروشی موجب بهبود صادرات شده است.

قرار شد صادرات نفت کم شود و صادرات کالاهای نهایی در اولویت قرار گیرد اما اکنون هنوز بر صادرات نفت و خام فروشی متکی هستیم.

 

*پیش بینی می کنید تا پایان دولت یازدهم تبادلات تجاری بین ایران و چین چگونه باشد؟‌

فکر می کنم صادرات به برابری با واردات برسد اما خام فروشی است و صادرات کالاهای تمام شده نیست و این نقطه ضعف است.  

 

*با توجه به اینکه یکی از شعارهای دولت یازدهم حمایت از بخش خصوصی و تولید بود آیا در این دولت حمایتی از بخش خصوصی صورت گرفت یا خیر؟  

در دولت هیچ تغییر اساسی ندیدیم که بخواهد از بخش خصوصی حمایت کند . از بخش خصوصی در 3.5 سال گذشته هیچ حمایتی نشده است.

 

*مشکل اصلی بخش خصوصی در فضای فعلی کشور چیست؟‌

در زمینه بیکاری که اکنون تبدیل به یک معضل اساسی شده دائم با آمارهای غلط مواجه هستیم که شامل 10درصد یا یک میلیون بیکار هستیم و بعضی از مسوولان از آمار 7-8 میلیونی افراد بیکار سخن می گویند و این مساله در کارهای بخش خصوصی تاثیر گذار است زیرا آمار غلط مبنای سرمایه گذاری،‌تصمیم گیری های اقتصادی و تجاری و ... قرار می گیرد بنابراین دولتمردان یا آمار ارائه ندهند یا آمار درست را اطلاع رسانی کنند.  

اکنون تعداد فراوانی از افراد دارای تحصیلات لیسانس،‌فوق لیسانس و ... بیکار و در جستجوی کار هستند؛‌با توجه به این موارد نمی توانیم برنامه ریزی اساسی برای کشورمان داشته باشیم.