پیشرفت ایران در صادرات ماهی زینتی

ایران از جمله کشورهایی است که در صادرات انواع آبزی از ماهی‌های زنده زینتی آب شور و شیرین گرفته تا میگو و قزل‌آلا جایگاه خوبی را از آن خود کرده است.

لازم به ذکر است که ارزش دلاری صادرات آبزیان در هفت ماهه نخست سال جاری، با در نظرگرفتن صادرات خاویار، انواع میگو، انواع ماهی‌های زینتی و خوراکی از جمله ماهی کپور، قزل‌آلا و ماهی‌های تن بیش از 124 میلیون دلار در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

ماهی پهن
در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از 8 هزار و 292 تن انواع ماهی پهن به صورت تازه و یخ زده به کشورهای امارات متحده عربی، چین، سریلانکا، عراق، قطر، کویت، مالزی و ویتنام صادر شده است.

همچنین صادرات این حجم ماهی پهن برای کشور حدود 27 میلیون و 791 هزار و 796 دلار، درآمد ارزی داشته و  ارزش ریالی آن بیش از 85 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
 
ماهی کپور
حجم صادرات ماهی کپور در هفت‌ماهه نخست سال جاری بیش از 3 هزار و 833 تن بوده که در این میان دو کشور عراق و کویت مقصد این نوع ماهی بوده و عراق بیش‌ترین حجم واردات ماهی کپور را از ایران داشته است.

گفتنی است با صادرات این حجم ماهی کپور 15 میلیون و 578 هزار و 27 دلار ارز نصیب کشور شده و ارزش ریالی آن بیش از 47 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
 
میگو
در این میان سهم صادرات میگو در هفت ماهه نخست سال جاری ، به کشورهای مختلف جهان از جمله اسپانیا، فرانسه، ویتنام، لبنان، کویت و روسیه بیش از 3 هزار و 998 تن بوده است.

این میزان صادرات برای کشور 18 میلیون و 537 هزار و 58 دلار درآمد ارزی داشته که ارزش ریالی آن بیش از 57 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

این درحالی است که چندی پیش حسن احمدی جزنی رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در گفت‌وگو با میزان، از کاهش صادرات انواع میگو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداده بود و دلیل این کاهش صادرات را این‌گونه بیان کرد: صادرات میگو در سال جاری به واسطه کم شدن تولید آن در شهرهای بوشهر و بندرعباس به دلیل انتشار بیماری در مزارع کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان یکی از دلایل وقوع بیماری در مزارع میگو را رعایت نکردن مسائل بهداشتی برای پاک سازی محیط پرورش این نوع آبزی بیان کرد و گفت: پرورش میگو دوسالی است که به دلیل مسائل بهداشتی با مشکل روبرو شده و درصورتی که این موارد از سوی پرورش دهندگان رعایت شود تولید میگو رشد قابل توجهی پیدا می‌کند.  
 
ماهی مرکب
همچنین صادرات انواع ماهی مرکب زنده و سرد شده به کشورهای تایوان، ویتنام، چین، تایلند و قطر از رونق خوبی برخوردار است و حجم آن در هفت ماهه نخست سال جاری، بیش از 251 تن بوده است.

لازم به ذکر است که با صادرات این حجم ماهی مرکب حدود یک میلیون و 154 هزار و 536 دلار، ارز نصیب کشور شده و ارزش ریالی آن در آمار گمرک بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به ثبت رسیده است.

ماهی زینتی
گفتنی است در هفت ماهه نخست سال جاری، بیش از 103 تن ماهی‌ زینتی زنده مخصوص آب شور و شیرین به کشورهای مختلف جهان صادر شده که ارزش دلاری آن یک میلیون و 495 هزار و 913 دلار بوده و ارزش ریالی آن بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

خاویار
صادرات 613 کیلوگرم خاویار به 12 کشور جهان از جمله اسپانیا، آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه و کانادا برای کشور درآمد 1 میلیون و 471 هزار و 211 دلاری داشته و ارزش ریالی آن بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان در آمار گمرک ثبت شده است.
 
حلوا ماهی
در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از 312 تن حلوا ماهی به کشورهای کویت، عراق و قطر صادر شده که براساس آن 2 میلیون و 336 هزار و 509 دلار ارز نصیب کشور شده است.

در این میان ارزش ریالی این حجم صادرات بیش از 7 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

ماهی تن 
ماهی تن بیش‌تر به کشورهای سریلانکا، کویت، تایلند، پاکستان و ویتنام صادر شده و حجم صادرات آن در هفت ماهه نخست سال بیش از 544 تن بوده است.

این حجم صادرات برای کشور درآمد ارزی یک میلیون و 257 هزار و 970 دلاری داشته که ارزش ریالی آن بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

سایر ماهی‌ها
حجم صادرات دیگر ماهی‌ها از جمله کفشک ماهی، گربه ماهی، سگ‌ ماهی، مارماهی و کوسه در هفت ماهه نخست سال جاری، بیش از 16 هزار تن بوده و برای کشور درآمد 35 میلیون و 518 هزار و 942 دلاری داشته است.

گفتنی است ارزش ریالی این حجم صادرات بیش از 109 میلیارد و 500 میلیون بوده و دراین بین ویتنام بزرگترین خریدار این‌گونه ماهی‌ها از ایران بوده است.

لازم به ذکر است که بیش از 6 هزار و 894 تن حجم صادرات سایر ماهی‌های آزاد و قزل آلا بوده که براساس آن حدود 19 میلیون و 572 هزار و 904 دلار برای کشور درآمد ارزی داشته و ارزش ریالی آن بیش از 60 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.