تلاش رسانه‌های غربی برای القای جو نگرانی به بازار نفت

قیمت نفت در معاملات امروز و 2 روز پس از توافق اوپک کاهش یافت.

قیمت نفت پس از توافق اوپک در روز چهارشنبه که به کاهش تولید این سازمان منجر شد، حدود 10 درصد افزایش ارزش داشت و به مرز 54 دلار رسید.

به نظر می‌رسد به علت تلاش سرمایه گذاران برای سود بردن و برداشت و شناسایی سود از افزایش‌ قیمت صورت گرفته، بهای نفت را در معاملات امروز کاهش داده است.

پیش از توافق اوپک رسانه‌های غربی  به ویژه خبرگزاری رویترز و شبکه خبری بلومبرگ پیوسته از عدم موفقیت اوپک برای رسیده به توافق خبر می‌دادند حال که این امر حاصل شده است، رویترز از تردید در اجرای این توافق سخن می‌گوید و می‌نویسد کاهش کنونی قیمت نفت ناشی از نگرانی‌های موجود در مورد اجرایی شدن این توافق است. این نگرانی‌ها با انتشار آمار تولید روسیه که به میزان پیش از فروپاشی شوروی سابق رسیده است، همراه شده است.

این تحلیل‌ها در حالی است که رسیدن میزان تولید نفت روسیه به رقم پیش از فروپاشی شوروی موضوع جدیدی نیست که موجب نگرانی بازار شود و این آمار ماه‌هاست که اعلام می‌شود، موضوع جدید این است که روسیه با کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای تولید خود موافقت کرده است.

در عین حال، رئیس آژانس بین‌المللی در اظهارنظری عجیب توافق اوپک را موجب آشفتگی بیشتر بازار می‌داند.

هرچند ممکن است افزایش قیمت نفت سبب تولید بیشتر شرکت‌های آمریکایی شود و دوباره قیمت نفت کاهش یابد اما از نظر تحلیلگران قیمت نفت به تعادل خواهد رسید و روند کاهشی شدیدی که 2 سال است بازار را مختل کرده است، به پایان می‌رسد.

گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل فارس حاکی است هر زمان که قیمت نفت روند صعودی به خود می‌گیرد اظهارات این چنینی و تحلیل‌های رسانه‌های غربی با هدف ایجاد نگرانی در بازار، روند بازار را تغییر می‌دهد و سعی می‌کند تا بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

حال آنکه بسیار بعید به نظر می‌رسد اوپکی که با عزم جدی تلاش کرد تا به توافق برسد، کمر همت برای اجرای آن نبندد و اصولا دادن جو نگرانی‌هایی از این دست بیشتر برای ایجاد خلل در بازار است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و کشورهای تولیدکننده نفت غیر اوپکی روز چهارشنبه توافق کردند که تولید خود را اوایل سال آینده میلادی که کمتر از یک ماه به پایان آن مانده است، 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

امروز هر بشکه نفت برنت با 23 سنت کاهش 53.71 دلار فروخته شد و نفت خام آمریکا با 10 سنت کاهش 50.96 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

کاهشی که پس از هر رشد قیمت ناگهانی در بازارها طبیعی بوده و قابل انتظار است بازار اندکی دست به اصلاح قیمتهای خود بزند.