نابودی توان داخل در ساخت تجهیزات نفتی با قراردادهای جدید نفتی

 در حالی وزیر نفت از سهم 70 درصدی شرکت های داخلی در تامین قطعات مورد نیاز در اجرای قراردادهای جدید نفتی سخن گفته است که طبق قراردادهای جدید نفتی شرکت های خارجی موظف به تامین قطعات مورد نیاز خود از شرکت های داخلی نیستند و تنها موظفند درباره مدیریت مقصد و انتقال دانش فنی، قرارداد امضاء کند.

یک ماه پیش (نهم آبان ماه 95) «رضا پدیدار» عضو هیئت‌مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران اعلام کرد که سازندگان داخلی قابلیت ساخت 70 درصد تجهیزات صنعت نفت را دارند. علاوه بر آن «ابوالقاسم رحمانی» مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی (11 آبان ماه 95) اذعان داشت که  100 درصد سکوی فاز 20 پارس جنوبی در داخل کشور ساخته شده و توسط نیروهای داخلی حمل و نصب خواهد شد.

توان متخصصان داخلی در ساخت تجهیزات صنعت نفت در حالی به اثبات رسیده است که بنابر نظر کارشناسان در قراردادهای جدید نفتی رشد در صنعت نفت ایران محال است. «مسعود درخشان» استاد اقتصاد نفت در حمایت از توان داخل در افزایش تولید نفت عنوان گفته است که "اگر مهندسان مستقل ارشد که چندین سال است روی میدان نفتی آزادگان کار می‌کنند، اعلام کنند که توسعه این میدان فقط از توتال ساخته است و از ما دیگر کاری ساخته نیست بنده دیگر هیچ حرفی در این رابطه نمی‌زنم."

اگرچه «بیژن زنگنه» وزیر نفت قائل به سهم 70 درصدی ساخت داخل در قراردادهای جدید نفتی است اما «هدایت الله خادمی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نظری قابل تأمل درباره تأمین قطعات مورد نیاز صنعت نفت از داخل کشور دارد. وی اعلام کرده که طبق قراردادهای جدید نفتی شرکت های خارجی موظف به تامین قطعات مورد نیاز خود از شرکت های داخلی نیستند و تنها موظفند درباره مدیریت مقصد و انتقال دانش فنی، قرارداد امضاء کند.

در تأیید نگرانی در مورد ضربه به توان داخل در ساخت قطعات صتعت نفت، «علی یحیی زاده» کارشناس انرژی نیز انهدام توان داخلی بخش نفت و گاز ایران را از مهم‌ترین تهدیدهای پیش روی امضای قراردادهای جدید نفتی معرفی کرده است. وی معتقد است که نفوذ اقتصادی در دوره پسابرجام با هدف تخریب زیرساختهای مقاومت اقتصادی انجام می‌شود. دشمن بعد از سالها تحریم متوجه قدرت داخلی اقتصاد ایران شده و قصد دارد زیرساختهای مقاومت را درهم بشکند تا در دور جدید تحریمها، راهی جز تسلیم مطلق در برابر استکبار باقی نماند.

بنابر این لازم است که مسئولان وزارت نفت با شفاف‌سازی در مورد شیوه الزام شرکت‌های خارجی در تأمین قطعات مورد نیاز خود از شرکت‌های داخلی، نگرانی سازندگان قطعات نفت در داخل کشور را برطرف نمایند.