جای پای چین محکم‌تر می‌شود

در راستای دیپلماسی فعال و پویای ایران جهت متوازن کردن ارتباطات و تعاملات با کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان، یک هیات تجاری متشکل از 45 شرکت ایرانی فعال از بخش‌خصوصی به سرپرستی رییس اتاق بازرگانی ایران، وزیر امور خارجه را در سفر دوره‌ای به سه کشور آسیایی هند، چین و ژاپن همراهی می‌کنند‌. این سفر که از روز شنبه ۱۳ آذرماه شروع شده و با برگزاری همایش تجاری مشترک میان تجار ایرانی و فعالان اقتصادی در هند همراه بوده، حالا به سرزمین چین که یکی از مهم‌ترین کشورهای طرف همکاری‌های تجاری و سیاسی ایران است، رسیده است‌.

چین رتبه اول صادرات و واردات با ایران را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است اما با این وجود پس از افزایش روابط تجاری ایران با اروپا، سهم تجارت ایران با این کشور کاسته شده هرچند هنوز هم رتبه اول را در سبد تجاری ایران حفظ کرده است‌.

در همین راستا اجلاس تجاری ایران و چین به همت سفارت ایران در پکن برگزار شد و علاوه بر اینکه وزیر امور خارجه در این اجلاس شرکت کرد، فعالان بخش‌خصوصی همچون غلامحسین شافعی و تعدادی از تجار ایرانی و چینی نیز در آن حضور داشتند‌.

ظریف ‌در اجلاس تجارت ایران‌و چین

بر همین اساس وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک تجاری با حضور کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، نمایندگان بانک‌های تجاری، شرکت‌های فنی و حرفه‌ای ایران و چین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد‌.

محمدجواد ظریف در نشست مشترک تجار ایرانی و چینی در پکن، روابط ایران و چین را راهبردی خواند گفت: چین و ایران شرکای تجاری قابل اعتمادی برای هم هستند و هیچ سقفی در ارتقای روابط دو کشور وجود ندارد‌.

وی تصریح کرد: روسای‌جمهور دو کشور در سفر تاریخی شی جی پینگ، رییس‌جمهور چین به ایران تصمیم گرفتند روابط تاریخی خود را با توجه به ظرفیت‌های موجود به یک اشتراک راهبردی تبدیل کنند و این نشان‌دهنده عزم دولت‌های دو کشور برای تقویت روابط است‌.

این دیپلمات برجسته کشورمان که در سفر‌های اخیر منطقه‌ای‌اش تعدادی از تجار او را همراهی می‌کنند، ادامه داد: موتور توسعه روابط ایران و چین دوستانی هستند که در این جلسه حضور دارند و ما وظیفه داریم فعالیت‌های آنها را تسریع بخشیم‌.

ظریف تصریح کرد: من اعلام می‌کنم که ما چین را شریک راهبردی ایران می‌دانیم‌. چین دوست ما در شرایط دشوار بوده است و یقین داریم روابط دو کشور بهتر از این هم ادامه خواهد یافت‌.

وی با بیان اینکه ایران هم یک شریک مطمئن و امن برای چین است و شما بازاری در ایران پیدا نمی‌کنید که سودآور برای سرمایه‌گذاری نباشد‌. افزود: در این وضعیت باید دیدگاه‌های راهبردی دو کشور را هم اضافه کنیم که با یک دیدگاه به آینده جهان می‌نگرند و با سیاست «برد- برد » به مسایل بین‌المللی توجه می‌کنند.

وی به ابتکار رییس‌جمهور چین در احیای جاده ابریشم به شکل جدید و روزآمد با عنوان ایجاد «یک کمربند یک راه» اشاره کرد و گفت: ما به یک آینده بسیار روشن در روابط ایران و چین نگاه می‌کنیم‌.

ظریف تاکید کرد: امیدوارم روابط دو کشور با توجه به این سفرها ارتقا پیدا کند و با تلاش همکاران ما مشکلاتی از جمله مسایل بانکی و ویزا حل شود.

وی همچنین خطاب به بازرگانان و تجار ایرانی و چینی تاکید کرد: هیچ سقفی در ارتقای روابط دو کشور وجود ندارد و شما پایه‌گذار روابط دو کشور و توسعه آن هستید‌.

تاکید بر تسهیل رفت و آمد بین تجار

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اهمیت تسهیل رفت و آمد بین تجار دو کشور، بر آمادگی اتاق بازرگانی ایران جهت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ارتقای همکاری‌های تجاری دو کشور تاکید کرد‌.

غلامحسین شافعی در این جلسه در سخنانی با اشاره به سند ۲۵ ساله همکاری برای ارتقای سطح روابط به سالانه ۶۰۰ میلیار دلار گفت: چین باید کمک کند که موانع پیش‌رو برداشته شود‌.

وی با توجه به مراوده تجاری فراوان میان ایران و چین و حضور شرکت‌های فراوان چینی در ایران گفت: چین شریک تجاری اول ماست و امیدواریم شریک اول باقی بماند‌.

وی با اشاره به اینکه می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد که محصولات چینی در ایران تولید و محصولات ایرانی به دیگر نقاط جهان صادر شوند، گفت: ایران به چین به عنوان متعهد استراتژیک نگاه کرده و بازار امن دو کشور می‌تواند مزایایی برای کشورهای منطقه باشد‌.

شافعی گفت: نیروی انسانی تحصیلکرده، مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری و وضعیت سیاسی باثبات ایران در کنار تجربه شرکت‌های چینی در ایران می‌تواند رقابت‌های اقتصادی به همراه داشته باشد‌.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: کشور چین می‌تواند در ساخت شهرک‌های صنعتی در مناطق آزاد اقتصادی ایران مشارکت داشته باشد‌.

شافعی تاکید کرد: از آنجا که چین در دوران تحریم روابط اقتصادی خود را بر ایران گسترش داده،‌ سزاوار است پس از تحریم‌ها نیز نقش خود را در اقتصاد ایران گسترش دهد‌.

وی با اشاره به تسهیلاتی که ایران برای تجارت و ورود شهروندان چینی ارائه کرده، گفت: امیدواریم چین در مورد صدور روادید تجاری اقدامات اساسی‌تری به عمل آورد‌.

مشکل ارتباط بانکی و صدور روادید

در این میان سفارت ایران در پکن نیز میزبان تعدادی از اعضای هیات اقتصادی ایران و بازرگانان ایرانی مقیم چین بود که در نشستی با مسوولان اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و چین به بررسی شرایط کنونی در روابط تجاری دو کشور پرداختند‌. در این نشست مسعود خوانساری نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، اسدالله عسکراولادی رییس اتاق مشترک ایران و چین و مجیدرضا حریری نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین حضور داشتند‌.

مسعود خوانساری با اشاره به همکاری‌های بلندمدت ایران و چین در این نشست بیان کرد: کشورهایی مانند چین که زمان تحریم‌ها با ایران همکاری می‌کردند، بهترین کشورها برای همکاری در شرایط کنونی پس از تحریم‌ها هستند‌. این در حالی است که ارتباط بین دو کشور ایران و چین قبل و بعد از توافق هسته‌ای وجود داشته و چین اولین کشوری بوده که بحث‌ تامین مالی پروژه‌های بزرگ بین دو کشور را مطرح کرده است که براساس آن طرح‌های بزرگی بین دو طرف در حال اجراست‌.

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه سخنانش حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و حل‌ و فصل مشکلات آنها را از جمله وظایف مهم اتاق ایران دانست‌.

اسدالله عسکراولادی نیز در این نشست به جلسه‌ای که با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه داشته اشاره کرد و گفت: در این جلسه ابعاد مختلف روابط تجاری با چین بررسی و مسایل و مشکلات بخش خصوصی مطرح‌شده است‌. رییس اتاق مشترک ایران و چین عدم وجود روابط بانکی را مهم‌ترین مشکل برقراری ارتباط تجار ایرانی با چین دانست و گفت: باید هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود تا بازرگانان و صاحبان صنایع دو کشور بتوانند به روابط تجاری خود ادامه دهند‌. مشکل دیگر صدور روادید است؛ چنانچه ایران به‌راحتی در فرودگاه برای چینی‌ها ویزای سه‌ماهه صادر می‌کند، درحالی ‌که حتی اخذ ویزای توریستی هم از چین سخت است و مدت‌ها زمان می‌‌برد‌.

در ادامه تجار و ایرانیان مقیم چین به طرح مشکلات خود برای برقراری ارتباط تجاری با چین پرداختند‌. به گفته آنها در شرایط کنونی حتی با وجود تاسیس دفتر در چین، ایرانی‌ها نمی‌توانند حساب بانکی داشته باشند‌. بر همین اساس تجار ایرانی خواستار حل این مشکل از طریق مذاکره دولت‌های ایران و چین شدند‌.