محمد کریم زاده توضیح داد: پارسال ارزش صادرات افغانستان به ایران 26 میلیون دلار ثبت شد.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اضافه کرد: افزایش مشارکت با طرف‌های افغان در فرآیند تولید و تجارت، همکاری مشترک و بهره‌گیری از توانمندی بازرگانان افغانستان برای صادرات دوباره کالا به دیگر کشورها و انتقال بخشی از خطوط تولید به افغانستان بخشی از اقدام ها برای حفظ و توسعه بازار است.
وی افزود: سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال دانش فنی از ظرفیت‌هایی است که به حضور بیشتر برندهای ایرانی در بازار افغانستان بویژه مناطق شمال این کشور کمک می‌کند.
به گفته کریم زاده، منطقه شمال افغانستان شامل 9 ولایت به مرکز ولایت بلخ و شهر مزارشریف است که با توجه به موقعیت ویژه این ولایت و نزدیک بودن به ازبکستان و تاجیکستان می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه بازار ایران در منطقه اطراف باشد.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اضافه کرد: همکاری‌های متقابل اقتصادی دو کشور، برگزاری نمایشگاه و حضور برندهای ایرانی در بازار افغانستان، عامل موثری در آشنایی بازرگانان و مصرف‌کنندگان با تولید ایرانی است.

** حضور بیش از 30 شرکت در نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان 
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: در دومین نمایشگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در شهر مزارشریف برپا شده است، بیش از 30 شرکت محصولات خود را در زمینه‌هایی مانند مواد غذایی و صنایع مرتبط، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، مصالح ساختمانی، صنایع شیمیایی و سلولزی، کالای خواب و... ارایه کرده‌اند.
کریم زاده افزود: با توجه به استقبال قشرهای مختلف افغان از این نمایشگاه، زمینه مساعدی برای معرفی کالاها و مذاکره بازرگانان علاقه‌مند با یکدیگر فراهم شده است.
دومین نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در مزارشریف از شانزدهم آذرماه با حضور «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، استاندار بلخ و سرکنسول کشور ما در مزار شریف آغاز به کار کرده و تا نوزدهم آذرماه برپاست.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «عبدالستار مراد» وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان، اعلام کرد: ایران نخستین شریک تجاری افغانستان و جایگزین پاکستان شده است.
این مقام افغان افزود: آمریکا، ترکیه و هند تعرفه گمرکی صدها قلم از کالاهای افغانستان را به صفر رسانده یا بسیار کم کرده اند و تجارت خود را با افغانستان افزایش داده اند.
عبدالستار مراد تاکید کرد افغانستان به گسترش روابط با ایران افتخار می کند و انتظار می رود ایران نیز برای رشد تجارت و افزایش توان رقابت با آنها، چنین تسهیلاتی را فراهم کند.
به گفته وی، راه آهن هرات- خواف در آینده به همه نقاط مرزی افغانستان در آسیای میانه متصل می شود و از قزاقستان به چین امتداد پیدا می یابد و به ایران نیز وصل می شود که اجرای این طرح بزرگ، تجارت را میان دو کشور و منطقه گسترش می دهد.