هند به دنبال واردات گاز روسیه

براساس این پیشنهاد، روسیه گاز طبیعی را در اختیار چین و این کشور معادل گاز دریافتی را برای انتقال به هند به میانمار تحویل می دهد.
به گفته کارشناسان نفتی، این اقدام هرچند نیازمند موافقت چین و میانمار است ولی در صورت توافق، هزینه بالا و مشکلات مربوط به احداث خط لوله از مناطق کوهستانی هیمالیا که با مشکلات فنی مواجه خواهد شد را رفع می کند.
کارشناسان راه دیگر انتقال گاز به هند را عبور خط لوله از طریق کشورهای آسیای میانه ،ایران و پاکستان می دانند که این خط لوله نیز در مقایسه با خط لوله انتقال گاز ایران ، پاکستان و هند هزینه بیشتری خواهد داشت.
به گفته این افراد طولانی ترین خط لوله انتقال گاز با شش هزار کیلومتر و25 میلیارد دلارمی تواند آخرین و پرهزینه ترین خط لوله برای انتقال گاز روسیه به هند باشد.
هزینه انتقال گاز از طریق این خط لوله 12دلار برای هر واحد ام.بی.تی خواهد بود درحالیکه هزینه حمل گاز از طریق خط لوله ایران – پاکستان – هند فقط یک دلار برای هر واحد تمام می شود.
خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند که از سالها پیش مطرح بوده و ایران این خط لوله را تا مرز پاکستان تکمیل کرده ولی اسلام آباد به بهانه های مختلف از جمله تحریم ها تاکنون نسبت به تکمیل این خط تعلل کرده است .
از سوی دیگر اختلاف و تنش بین هند و پاکستان باعث شده که دهلی نو تمایل زیادی برای دریافت گاز از طریق این خط لوله نداشته باشد.