مهمترین علت بیکاری جوانان

 مجید تهرانیان امروز در نشست خبری دومین المپیاد تکنسین‌های کشور با اشاره به اینکه امروز یکی از مشکلات اساسی جامعه اشتغال است و همه مسئولان به دنبال حل این معضل هستند گفت: یکی از مهمترین پدیده‌های بیکاری، بعد از مشکلات اقتصادی و تولید، نبود مهارت در بین جوانان بیکار است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران افزود: در استان تهران در مقطعی از زمان حدود ۳۵ هزار نفر متقاضی ورود به بازار کار وجود داشت و دقیقا در همان مقطع زمانی شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی متقاضی جذب ۳۵ هزار نیروی کار بودند اما به دلیل عدم مهارت متقاضیان کار، کاریابی‌ها نمی‌توانستند این افراد را برای اشتغال به این بنگاه‌های اقتصادی معرفی کنند.

تهرانیان ادامه داد: امروز دانش آموختگان بسیاری در کشور هستند که به رغم داشتن مدارک دانشگاهی اما مهارت لازم ندارند.

مشاور رییس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور دربخش آموزشگاه‌های آزاد، گفت: از ابتدای تاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هدف اصلی، ترتیب کارگران ماهر و سپس آموزش تکنسین‌ها بود اما اکنون ۳۰ درصد متقاضیان آموزش‌های مهارتی از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که به دلیل اینکه نتوانستند در دانشگاه‌ها مهارت لازم را کسب کنند به کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران گفت: تا پایان امسال بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در سطح استان در دوره‌های مهارتی آموزش می‌بینند که ۸۰ درصد آنها در آموزشگاه‌های خصوصی و ۲۰ درصد این افراد نیز در آموزشگاه‌های دولتی آموزش می‌بینند هستند.

تهرانیان با بیان اینکه دوره‌های آموزشگاه‌های دولتی رایگان است گفت: دوره‌های رشته‌ها هزینه‌بر، سنگین و صنعتی در آموزشگاه‌های دولتی و دوره‌های آموزشگاه‌های سبک و کم هزینه‌تر در آموزشگاه‌های خصوصی برگزار می‌شود.

مشاور رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور اطمینان داد: هر جوانی که در یکی از دوره‌های آموزشگاه‌های دولتی یا خصوصی شرکت کند مهال است که بیکار بماند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران همچنین از آغاز ثبت نام دومین المپیاد تکنسین‌های ایران خبرداد و گفت: این المپیاد در حوزه نصب و تعمیر محصولات در چهار گرایش موبایل و تبلت، لوازم خانگی، دستگاه‌های تهویه مطبوع و لوازم صوتی و تصویری برگزار می‌شود.