کورسوی امید برای حل معضل بیکاری

گروه اقتصادی- نوبخت نرخ بیکاری در سال 94 را برابر با 10.7 درصد اعلام کرده و خبر خوش وی درباره اشتغال سبب شد تا بیکاران و به ویژه افراد تحصیلکرده در انتظار فرارسیدن سال 95 و استخدام 34 هزار و 500 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی بنشینند.

 

به گزارش افکارنیوز، بهار آمد و تابستان نیز به اتمام رسید اما تاکنون آمار دقیقی از میزان افزایش اشتغال و استخدام تحصیلکردگان به گوش نرسیده است.

 

در کنار خبرهای خوش مسوولان دولتی؛ برخی از مسوولان نیز چشم امید به برجام دوخته بودند و نوید بهبود شرایط را می دادند به طوریکه فریدون ریاحی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی ها استان تهران گفته بود : نتایج برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال آتی آشکار خواهد شد و وضعیت اشتغال در کشور از نیمه دوم سال 1395 بتدریج رو به بهبود می رود.

البته به گفته وی؛ در سال های 1395 تا 1398 با سونامی فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه خواهیم شد و و در مجموع حدود هشت میلیون بیکار تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده وارد بازار کار می شوند که چنین جمعیت بیکاری می تواند آسیب های اجتماعی بدنبال داشته باشد.

هرچند به گفته برخی از کارشناسان برای ایجاد اشتغال به رشد هشت درصدی نیازمندیم در حالی که اگر تمام توان کشور و واحدهای صنعتی، تولیدی، اقتصادی و ... به کار گرفته شود در خوشبینانه ترین حالت می توان به رشد پنج درصدی دست یافت و هنوز سه درصد از رشد واقعی فاصله خواهیم داشت که با این شرایط نمی توان به حل کامل معضل بیکاری امیدوار بود.

اکنون در آستانه نیمه دوم سال قرار داریم وباید دید آیا نتایج برجام می تواند قطار مملو از بیکاران را به ایستگاه اشتغال برساند و آینده ای خوش و سرشار از امنیت شغلی و آرامش را فراهم سازد یا خیر؟

در شش ماه آینده دولت برای گذر از این بحران باید از طریق تعامل جهانی و ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری خارجی را فراهم کرده و با نگاه کلان به این مساله از تمام دستگاه ها و گروه ها و جناح های سیاسی کشور یاری بخواهد زیرا ادامه این وضعیت نه به نفع دولت و نه به صلاح کل کشور است.

هرچند درست گفته اند که سالی که نکوست از بهارش پیداست زیرا در شش ماه نخست سال دولت نتوانسته به وعده های خود عمل کند و همچنان خیلی عظیمی از افراد جامعه در انتظار یافتن شغل و کسب درآمد هستند بنابراین بعید به نظر می رسد  اتفاق خاصی در این مدت رخ دهد.

 

 

مهرنوش حیدری