دنیای اقتصاد نوشت:

یک ویلای مسکونی به مساحت ۱۰۰ متر مربع زمین و ۱۶۴ متر مربع زیر بنا در منطقه نیاوران واقع در کاشانک برای فروش به بازار عرضه شده است. ویلای مذکور ۲۵ سال ساخت و دوبلکس است و قیمت هر متر مربع آن ۳ میلیون تومان پیشنهاد شده و مالک عنوان کرده که ارزش این ملک را برمبنای قیمت زمین تعیین کرده است.

علاوه براین در شرق تهران فروشنده‌ای، یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان را قیمت هر متر خانه مسکونی ۲۵ ساله خود با ۵۸ متر مربع بنا و ۶۰ متر مربع مساحت زمین، اعلام کرده است. طبق شواهد این خانه در خیابان نارمک قرار دارد و همچنان قابل سکونت است و قیمت‌گذاری این ملک بر اساس ارزش زمین است.

بررسی‌ها در بازار معاملات ویلاهای مسکونی در تهران، حاکی از این خبر است که فایل فروش ویلاهای مسکونی در اکثر مناطق تهران به جز جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی در اغلب بنگاه‌های مسکن قابل رویت است و اکثر این ویلاها بالای ۲۰ سال، عمر دارند و تعداد محدودی از آنها بازسازی شده و به نقل از مالکان بیشتر آنها قابل سکونت هستند.

از طرف دیگر به دلیل اینکه اکثر این ویلاهای مسکونی از عمر یک ملک کلنگی برخوردار هستند، فروشنده‌ها قیمت فروش آنها را متناسب با قیمت زمین محاسبه می‌کنند نه یک ملک چند سال ساخت.

روز گذشته در فایل فروش ویلایی‌های مسکونی در غرب تهران، یک خانه ۳۰ سال ساخت با مساحت ۵۴ مترمربع زمین و ۲۰ متر مربع زیربنا با عنوان ارزان ترین ویلا به بازار فروش عرضه شد، چراکه قیمت هر متر مربع آن یک میلیون تومان از سوی مالک پیشنهاد شد، البته سند این واحد ویلایی قولنامه‌ای است.

همچنین در منطقه فرحزاد یک ویلای مسکونی که متراژ زمین ۱۰۰ متر مربع و متراژ بنا ۷۰ متر مربع است، متری ۹۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. این ملک ۲۵ ساله و هنوز قابل سکونت است و مالک قیمت این ویلا را بر حسب قیمت زمین محاسبه کرده است. این ملک هم جزو ویلاهای ارزنده روز گذشته معرفی شده، چراکه سنددار است و قیمت آن منصفانه است.

از سوی دیگر ویلای مسکونی دیگری در منطقه سعادت‌آباد در بلوار فرحزادی متری ۸۲۵ هزار تومان برای فروش آماده واگذاری به خریدار است. ارزان بودن این ویلای مسکونی در سعادت آباد مربوط به قولنامه‌ای بودن سند این ملک است. این ویلا از زمینی به مساحت ۸۵ متر مربع و بنایی به متراژ ۶۵ متر مربع برخوردار است.

همانطور که جدول نرخهای پیشنهادی فروش واحدهای ویلایی ستون امروز نبض بازار نشان میدهد، اغلب نرخهای پیشنهادی بین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تعیین میشود.