برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای در ایران جریمه شد

 بر اساس قانون بودجه سال 96 همانند سال جاری، 17 هزار میلیارد تومان به‌عنوان درآمدهای گمرکی در نظر گرفته شده است. این درآمد عمدتاً از حقوق گمرکی که بر کالاهای وارداتی وضع می‌شود به‌دست می‌آید.

در گمرکات برای واردات کالاهای مصرفی در جهت حمایت از تولید داخل کامل شده تعرفه‌های سنگین بالای 50 درصد وضع شده است، این درحالی است که اگر یک کالا به‌صورت قطعات منفصل وارد کشور شود تعرفه‌های "یک‌چندم "بر آنها وضع می‌شود چراکه با مونتاژ این کالاها در کشور امکان ایجاد اشتغال وجود دارد، این درحالی است که سودجویان برای عدم مواجهه با تعرفه‌های گمرکی اقدام به واردات قطعات یک کالا از گمرکات مختلف می‌کنند تا به این ترتیب با فریب گمرک، تعرفه‌های سنگین را دور بزنند، به همین منظور قاعده دو ــ الف برای مقابله با این ترفند در گمرکات جهان اجرایی می‌شود. این قاعده تأکید دارد که اگر وارد کننده از گمرکات مختلف، قطعات یک کالا را وارد کند باید تعرفه کالای کامل را برای هر قطعه بپردازد.

اما شرایط برای شناسایی و اعاده حقوق دولتی زمانی سخت‌تر می‌شود که این دور زنندگان قانون از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف هم بهره گرفته باشند، در این صورت ردیابی کالای منفصل که باید تعرفه کامل بر آن وضع شود، بسیار دشوار می‌شود.

در جدیدترین نمونه از کشف این نوع تخلف، پای یک برند کره‌ای معروف  لوازم خانگی به میان آمده است، البته با یک رقم جریمه باور نکردنی! بر اساس نامه‌ای که گمرک ایران به نمایندگی داخلی این شرکت تولید کننده لوازم خانگی ارسال کرده، مشخص شده این شرکت باید حدود 3000میلیارد تومان جریمه در حق دولت پرداخت کند.

طبق نامه گمرک، ماجرا از این قرار است که این برند معروف با دور زدن قاعده دو ــ الف اقدام به واردات قطعات از گمرکات کرده است و با بررسی‌های به‌عمل آمده در گمرک ایران و دایر شدن کارگروه حسابرسی پس از ترخیص مشخص می‌شود بایستی برای جبران حقوق پایمال شده دولتی حدود سه هزار میلیارد تومان جریمه صادر شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس قانون جدید امور گمرکی حسابرسی پس از ترخیص  در مورد پرونده‌های با حجم سنگین، باید در گمرک ایران عملیاتی شود.  ماده 143 یکی از بندهای مصرّح قانون امور گمرکی است که با تشکیل کمیته‌های حسابرسی پس از ترخیص و بهره‌گیری از سامانه‌های اطلاعاتی پرونده‌های کلان  از این دست رو می‌شود.