تخفیف 50 درصدی بوئینگ برای تمام مشتریان

 ماجرای فروش 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ایران مورد توجه بسیاری از رسانه‌های غربی قرار گرفته است و به انتشار هر خبری در رابطه با آن بلافاصله واکنش نشان می‌دهند.

 

پس از آنکه "اصغر فخریه‌ کاشان"، معاون وزیر راه‌ و شهرسازی ایران، اظهاراتی درباره تخفیف 50 درصدی بوئینگ به شرکت ایران‌ایر ارائه داد، نشریه آمریکایی دیلی کالر گزارشی درباره معمول بودن ارائه چنین تخفیفی از سوی بوئینگ و ایرباس به خریداران عمده منتشر کرد.

 

دیلی کالر در این باره نوشت: قرار است به موجب توافق تجاری که میان ایران و بوئینگ صورت گرفته، 80 فروند هواپیمای این شرکت آمریکایی به مبلغ 16.6 میلیارد دلار در اختیار شرکت هواپیمایی ایران ایر قرار بگیرد. این کار با هدف نوسازی ناوگان هوایی ایران صورت می‌گیرد که تقریبا پس از انقلاب سال 1979 (1357) هواپیمای جدیدی به آن اضافه نشد.

 

دیلی کالر در ادامه این گزارش نوشت: معاون وزیر راه‌ و شهرسازی ایران درباره تخفیف 50 درصدی شرکت هواپیمایی بوئینگ فخر فروشی کرده است درحالیکه این موضوع برای مشتریان عمده بوئینگ و ایرباس عمومیت دارد. هر دو شرکت نام برده شده برای مشتریانی که تعداد زیادی هواپیما سفارش دهند، 50 درصد تخفیف در نظر گرفته‌اند. این موضوع حتی درباره شرکت‌های دیگری مانند بمباردیه کانادا و امبرائر برزیل نیز صدق می‌کند.

 

"ریچارد ابولافیا"، تحلیلگر مسائل هوانوردی در شرکت تیل گروپ - شرکتی فعال در تحلیل خرید و فروش‌ هواپیما- اظهار داشت: مشتری‌های عمده - یعنی هر کسی که خواستار خرید بیش از 12 هواپیما است - از تخفیف 50 درصدی ایرباس و بوئینگ نسبت به قیمت فاکتور برخوردار می‌شوند.

 

"اسکات همیلتون"، یکی دیگر از تحلیلگران مسائل هوانوردی هم گفت: این مشهور است که به سفارش‌های بزرگ، چه از ایرباس و بوئینگ باشد چه از بمباردیه، تخفیف‌های بزرگ هم تعلق می‌گیرد.

 

"دوگ آلدر"، سخنگوی بوئینگ، در این باره اظهار داشت: ما درباره جزئیات هیچ توافقی به طور مشخص صحبت نمی‌کنیم. علاوه بر این، شرکت‌های هواپیمایی که از بوئینگ و ایرباس هواپیما می‌خرند توافق می‌کنند که قیمت واقعی‌ پرداخت را به انتشار عموم نرسانند.

 

ایران علاوه بر بوئینگ، با شرکت اروپایی ایرباس نیز قراردادی چند میلیارد دلاری امضا کرده است که به موجب آن 100 فروند هواپیمای این شرکت طی 10 سال به ایران تحویل داده می‌شود.