هرج و مرج در بازار لوازم‌خانگی

 این درحالی است که ترفندهای گوناگون دولت برای خروج این بازار از رکود و کسادی نیز نه تنها جواب نداد بلکه به گفته فعالان بازاردولت ازاین بهتر نمی‌توانست با طرح‌های غیر کارشناسانه و عجولانه‌اش در صنعت لوازم‌خانگی رکود ایجاد کند!

فعالان بازار جو حاکم بر بازار لوازم‌خانگی را نامناسب عنوان می‌کنند و معتقدند اوضاع از چیزی که فکرش را می‌کردند بد‌تر است آن هم در‌ست در آستانه شب عید‌. از این‌رو مسوولان بازار لوازم‌خانگی روز گذشته دور هم شدند و در مورد اتفاقات اخیر بازار بحث‌هایی را مطرح کردند و اما در نهایت مشخص نشد و این اوضاع تا چه زمانی در بازار حاکم است.در همین خصوص عباس‌هاشمی، مدیرکل صنایع لوازم‌خانگی وزارت صنعت، درباره حرف و حدیث‌های پیش آمده و دفاع وزیر صنعت از تخلف برند کره‌ای اظهار داشت: وزیر صنعت درخواستی برای بخشش جریمه برند کره‌ای نداشته است بلکه درخواست بازنگری در پرونده را داشته است.

وی تصریح کرد: گمرک اعلام کرد ما موضوع را رسانه‌ای نکرده‌ایم و علاوه بر این پذیرفت که پرونده مورد بازنگری قرار گیرد.

هاشمی تاکید کرد: در کجای نامه وزیر تقاضای بخشش مطرح شده، مگر بنگاه خیریه است که تقاضای بخشش خطا را کند؟

مدیرکل صنایع لوازم‌خانگی با بیان اینکه در نامه وزیر صنعت اشاره‌ای به بخشش نشده بود، افزود: باید ببینیم اهداف رسانه‌ای شدن این موضوع چه چیزی بوده است؟

وی با بیان اینکه شرکت کره‌ای اعتقادی به انجام تخلف ندارد، گفت: ما معتقدیم این موضوع در یک فضای منطقی مورد بررسی قرار گیرد و اگر اعتراضی وجود دارد، مراجع ذی‌ربط برای رسیدگی به این موضوع در کشور وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه پرونده هنوز باز است،گفت: شرکت کره‌ای در حال افزایش عمق ساخت داخل است و با فشار وزارت صنعت قرار بود به گام اول تولید دست یابیم.مدیرکل صنایع لوازم‌خانگی وزارت صنعت با طرح این سوال که به فرض محال اگر تخلفی هم اتفاق افتاده باشد، آیا رقم باید روی سه هزار میلیارد گرد شود؟ گفت: وزیر صنعت در شان و جایگاهی نیست که بخواهد از یک واحد به خصوص حمایت کند، بلکه وزارت صنعت حامی همه تولیدات داخلی است.وی با طرح این سوال که رقم سه هزار میلیارد تومانی از کجا آمده است، گفت: در فضایی که به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی هستیم یک دفعه می‌گویند یک موضوعی مال سه سال پیش بوده است، وزیر صنعت هم به عنوان مسوول بخش صنعت کشور موضوع را پیگیری می‌کند.

نظر گمرک وحی مُنزل نیست

هاشمی، مدیرکل صنایع لوازم‌خانگی وزارت صنعت در ادامه با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده لوازم‌خانگی تولید داخل گفت: در برخی موارد محصولات داخلی غیررقابتی هستند که باید بیشتر در این زمینه کار شود.

وی ناکافی بودن تحقیق و توسعه در بنگاه‌های تولیدی و ضعف در واحدهای تولید قطعات لوازم‌خانگی در کشور را از جمله نقاط ضعف این صنعت عنوان کرد و گفت:‌ بازار بالقوه‌ای در اطراف ایران برای صادرات لوازم‌خانگی وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

هاشمی از تهیه طرح تجمیع واحدهای تولیدی و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی در صنعت لوازم‌خانگی خبر داد و گفت: ‌این طرح به وزیر صنعت ارائه شده که بر اساس آن هفت یا هشت محور تجربه شده در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تدوین استراتژی صنعت لوازم‌خانگی گفت: ‌بر این اساس تا سال 1404 حداقل یک برند بین‌المللی قوی در صنعت لوازم‌خانگی خواهیم داشت.

هاشمی همچنین در مورد وضعیت تولید لوازم‌خانگی در کشور طی هشت ماهه امسال گفت:‌ در این مدت یک میلیون و 800 هزار دستگاه لوازم‌خانگی کوچک تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: طی هشت ماهه امسال تولید کولر آبی با کاهش چهار درصدی، بخاری گازی با افزایش 5/6 درصدی، اجاق گاز با افزایش 5/3 درصدی و یخچال با رشد 2/3 درصدی همراه بوده است.

وی تصریح کرد:‌ در این مدت ارزش صادرات لوازم‌خانگی به صورت CBU به 170 میلیون دلار رسید و 485 میلیون دلار واردات نیز صورت گرفته است که 75 درصد آن به کولر گازی اختصاص داشته و در حال برنامه‌ریزی برای تولید این محصول در داخل هستیم.

وزارت صنعت به جای حرف زدن، کارگروه بررسی قیمت تمام شده تولید تشکیل دهد.

انتقاد از وزارت صنعت

همچنین محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه لوازم‌خانگی در این نشست با اشاره به اینکه 27 شرکت فعال در صنعت لوازم‌خانگی دارای مجوز از شرکت مادر خارجی بوده‌اند،‌گفت: اخیرا نیز 18 شرکت به این تعداد اضافه شده است و هیچ انحصار و رانتی در کار نبوده است.

وی همچنین در واکنش به صحبت‌های مطرح شده از سوی مدیرکل صنایع لوازم‌خانگی وزارت صنعت مبنی بر اینکه لوازم‌خانگی داخلی به دلیل قیمت تمام شده بالا قابلیت رقابت با محصولات خارجی را ندارند،‌گفت:‌ به جای این حرف‌ها کارگروهی تشکیل دهید که دلیل بالا بودن قیمت تمام شده لوازم‌خانگی داخلی را بررسی کنند.

وی تصریح کرد:‌ با وجود برخورداری ایران از منابع مس، فولاد، آلومینیوم، قیمت تمام‌شده محصولات داخلی بالاست که باید دلیل آن مشخص شود.

دامن زدن به رکود

در ادامه این نشست بحث‌هایی در مورد عدم موفقیت طرح کارت اعتباری کالا مطرح شد که دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در این مورد اظهار داشت:‌ هیچ طرح بهتر از این طرح نمی‌تواند در صنعت لوازم‌خانگی رکود ایجاد کند.

وی ادامه داد: با وعده‌هایی که برای پرداخت تسهیلات داده شد،‌ مردم برای خرید لوازم‌خانگی دست نگه‌داشتند و بهتر از این نمی‌شد در صنعت لوازم‌خانگی رکود ایجاد کرد.

محمدرضا درافشار، رییس انجمن صنایع لوازم‌خانگی کوچک نیز در این نشست با بیان اینکه فقط یک درصد کارت‌های خرید اعتباری کالا در کشور توزیع شد،‌ گفت:‌ بر این اساس عنوان کردند که اجرای طرح موفق نبوده است.

وی تصریح کرد: شش ماه کارخانه‌های لوازم‌خانگی را با رکود مواجه کردند و بدترین صدمه را به بخش تولید زدند، در آخر هم گفتند که کالاهای داخلی بی‌کیفیت بوده است.

توزیع ساماندهی شده تلویزیون قاچاق

در ادامه دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام تلویزیون‌هایی که به صورت قانونی در کشور فروخته می‌شوند، تولید داخل هستند،‌گفت: هشت هزار میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و تولیدات تمام برندهای معروف کره‌ای، ژاپنی و چینی در داخل صورت می‌‌گیرد.

محمد‌رضا شهیدی ظرفیت ایجاد شده برای تولید تلویزیون در کشور را سه میلیون و 500 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت:‌ در داخل حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه تلویزیون تولید می‌شود در حالی که نیاز داخل به دو میلیون دستگاه می‌رسد و حدود 700 هزار دستگاه تلویزیون به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود که توزیع این کالاهای قاچاق بسیار سازمان‌یافته و بدون محدودیت در حال انجام است.

همچنین درافشار با بیان اینکه مشکل اصلی صادرات لوازم‌خانگی ایرانی بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید است،‌گفت: در کشورهای پیشرفته از زمان تولید مواد اولیه تا خروج محصول از کارخانه حدود یک ماه زمان طی می‌شود در حالی که در ایران این مدت به بیش از یک‌سال می‌رسد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان خارجی از تسهیلات بانکی با بهره یک درصدی برخوردار هستند در حالی که این رقم به 22 درصد می‌رسد.

حبیب‌الله انصاری، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نیز در این نشست با اشاره به صادرات 80 میلیون دلاری لوازم‌خانگی در سال 86‌ گفت: در انتهای سال 93، این رقم به 300 میلیون دلار رسید که حدود 13 میلیون دلار نیز صادرات ظروف و قطعات صورت گرفته بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه تولید لوازم‌خانگی افزایش یافته اما قیمت محصولات رشدی نداشته است.

بلکه با وجود رکود بازار، تولیدکنندگان محصولات‌شان را با حداقل سود نیز عرضه می‌کنند؛ در این شرایط سازمان حمایت با انتشار بیانیه‌ای تولیدکنندگان را در مورد افزایش قیمت محصولات‌شان تهدید می‌کند که این مساله به ضرر تولید داخل است.