تقصیر گرانی دلار بازگردن دلال‌ها افتاد!

گروه اقتصادی- قیمت دلار لحظه به لحظه بالا می‌رود و هیچ ترمزی جلوی آن را نمی‌گیرد. مسوولان بانک مرکزی، بی‌تدبیری در رفتار با بازار ارز را نمی‌پذیرند و این شرایط را به گردن دلالان بازار ارز می‌اندازند.

به گزارش افکارنیوز، در این میان، نوع رفتار مقامات دولتی به نرخ موجود در بازار، تنها سکوت است. در حال حاضر نرخ دلار در مرز 4 هزار تومان قرار دارد. این در شرایطی است که در حالی که وزیر اقتصاد در نیمه دوم آذر ماه از موقتی بودن نوسانات ارز در بازار سخن گفت و دلیل آن را فشار بر بازار در طی این دوره زمانی به دلایلی همچون مسافرت‌های زیارتی و سفرهای ژانویه و نیز نزدیک شدن به نوروز دانست، ولی پس از گذشت این مدت، بازار ارز همچنان با افزایش قیمتی مواجه شده است که موقتی به نظر نمی‌رسد.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه مراسم اختتامیه سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفته است: افزایش صد تومانی دلار در یک روز به هیچ عنوان مورد تایید مسئولان و دولت نیست؛ اگرچه به نظر می‌رسد که این افزایش ناشی از مسائل روانی باشد. رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده است: امیدواریم قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.

در این میان، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی درباره دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، افزایش تقاضا برای دلار تجارتی و مسافرتی، افزایش واردات و فعالیت‌های دلالان ارز از جمله علت‌های نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر است.

صمد کریمی تاکید کرده است: بانک مرکزی با اعمال سیاست هایی هیجانات و شوک در بازار ارز را کنترل می‌کند.

به گفته وی، بازار تجارت غیررسمی یا همان قاچاق، حجم بسیار بالایی در کشور دارد که با حجم تجارت رسمی برابری می‌کند و بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

اما در مقابل، امیر نجومی، دبیر شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه هنوز هیچ تقاضای سفته‌بازانه‌ای وارد بازار ارز نشده است، گفت: ماهیت سفته‌بازی در بورس با ماهیت سفته‌بازی در بازار ارز و پول متفاوت بوده و از این رو انتظار برای حرکت نوسان‌گیران بازار سهام به بازار ارز و یا حتی سکه بعید و غیر منطقی است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ناشی از ورود تقاضای احتیاطی به بازار ارز است، عنوان کرده است: هم اکنون برخی از مصرف‌کنندگان که نیامند ارز برای فواصل زمانی کوتاه‌مدت هستند، اقدام به خرید‌های محتاطانه دلار در بازار کرده‌اند و این در حالی است که سفته باز یا واسطه گر هنوز وارد بازار نشده است.

عضو هیات رییسه کانون صرافان ایران با بیان اینکه در صورت عدم نیاز به مصرف واقعی هر گونه انگیزه سفته‌بازانه منجر به ضرر و زیان در بازار ارز خواهد شد، متذکر شده است: هم‌اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها بازار ارز داخلی در شرایطی قرار دارد که به وفور اسکناس و حواله ارزی در بازار آزاد وجود دارد و بانک مرکزی به عنوان کنترل کننده نهایی بازار ارز بر آن نظارت و بازیگردانی می‌کند.

با این وجود، ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی گفته است که این سفته‌بازان هستند که در شرایط کنونی بازار ارز ضرر می‌کنند؛ این در شرایطی است که در هفته‌های اخیر بازار ارز تحت تاثیر افزایش تقاضای فصلی قرار داشته که در روزهای اخیر هم به اوج خود رسید.

وی درباره معرفی فروشندگان عمده ارز به سازمان امور مالیاتی هم می‌گوید: این سازمان از طریق مرکز اطلاعات حساب‌های بانکی، جابه‌جایی‌ها و تراکنش‌های پرترافیک را کنترل می‌کند تا مشخص شود آیا این افراد اظهارنامه‌های خود را پرداخت کرده‌اند یا نه و اقدامات بعدی را انجام می‌دهند.

به اعتقاد سیف، اگر حتی دلالان هم این ارزها را بفروشند یا به اسم افراد دیگری معامله شود، باز هم در حسابهای بانکی قابل ردیابی است و سازمان مالیات کارهای خود را انجام می‌دهد.