توافق کاهش تولید اوپک به نفع ایران تمام شد

 پایگاه اینترنتی خبرگزاری رویترز با استناد به منابع صنعتی و آگاه اعلام کرد، ایران به لطف برنامه کاهش تولید اوپک، که این کشور از اجرای آن مستثنی شده است، بیش از 13 میلیون بشکه از نفت ذخیره شده خود را فروخت.

 

اعضای اوپک ماه گذشته بر سر کاهش تولید نفت خود توافق کردند؛ اما ایران به دلیل تحریم بودن در سالهای گذشته و بهره نبردن از بازارهای جهانی، از این کاهش مستثنی شد. همین موضوع موجب شد بیش از 13 میلیون بشکه نفت ایران که مدتها بر روی دریا و در تانکرها ذخیره شده بود به فروش برسد.

 

ایران در 3 ماه گذشته، تقریبا نیمی از نفتی را که بر روی دریا ذخیره و تعداد زیادی از نفتکش‌های این کشور را مشغول کرده بود به فروش رسانده است. بر اساس آمارهای موسسه تامسون رویترز، مقدار نفتی که ایران بر روی دریا ذخیره کرده از 29.6 میلیون بشکه در ابتدای ماه اکتبر اکنون به 16.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. قبل از این کاهش قابل توجه، حجم نفت ذخیره شده ایران در سال 2016 تغییر چندانی را نشان نمی‌داد و در ابتدای این سال 29.7 میلیون بشکه بود.

 

منابع رصد کننده رفت و آمد نفتکش‌ها اعلام کردند در حال حاضر نفت فروش نرفته ایران بین 12 تا 14 نفتکش از مجموع حدود 60 نفتکش ناوگان دریایی این کشور را اشغال کرده است. این رقم در فصل تابستان حدود نفتکش بود.

 

نفت فروخته شده ایران در ماه‌های اخیر به مشتریان آسیایی از جمله چین، هند و کره جنوبی و کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه ارسال شده است. مشخص نیست کدام شرکت‌ها این محموله‌ها را خریداری کرده‌اند. شرکت ملی نفت ایران اظهار نظری در این باره انجام نداده است. 

 

تهران در ماه نوامبر توانست از توافق کاهش تولید اوپک مستثنی شود و این حق را پیدا کند تا در سطح محدودی تولید نفت خود را افزایش دهد. بر اساس این توافق، کشورهای عضو اوپک ملزم شده‌اند تولید نفت روزانه خود را 1.2 میلیون بشکه کاهش دهند.

 

منابع دیگری در صنعت نفت اظهار داشتند، ایران همچنین به دنبال استفاده از فرصت پدیده آمده برای ورود به بازارهای جدید در اروپا از جمله در حوزه بالتیک و دیگر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی است، اما این منابع نگفتند که آیا نفتی به این مناطق صادر شده است یا خیر.