محمدتقی بختیاری در گفتوگو با فارس، در خصوص وضعیت اشتغال، اظهار داشت: آنچه که دولت در این خصوص میگوید باید خودش پاسخ دهد؛ وضعیت اشتغال استان کرمان قابل دفاع نیست و دولت به صورت دستوری به هر دستگاهی میگوید این تعداد شغل را ایجاد کنید یعنی در واقع رقم ۲.۵ میلیون شغل را بر تعداد استانها تقسیم کرده و سهم هراستان را مشخص کردهاند.
وی ادامه داد: کارگروه‌ها موظف هستند سهمیه استان را بین سازمان‌های آن استان تقسیم کنند اما به عقیده ما دستگاه‌ دولتی موظف به ایجاد شغل نیست.
عضو ناظر کارگروه اشتغال کرمان با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی وظیفه بستر سازی و ایجاد زمینه رونق تولید و اشتغال را دارند، خاطر‌نشان کرد: ‌ ایجاد شغل به عهده بخش خصوصی است؛ تولید آمارهای نادرست به مردم آدرس اشتباه می‌دهد و این کار در واقع وقت کشی است.
نماینده مردم بافت در مجلس با تأکید بر اینکه اشتغال باید در بخش صنعت و کشاورزی شکل بگیرد، تصریح کرد: چالش دیگر اشتغال در مقطع کنونی از بین رفتن و تعطیل شدن برخی مشاغل موجود است؛ مجموعه‌های تولیدی یکی پس از دیگری به دلایل مختلف از جمله قیمت تمام شده بالا، عدم حمایت دولت و واردات بی‌رویه در حال تعطیل شدن هستند.
بختیاری ادامه داد: متأسفانه دولت نمی‌خواهد واقعیت‌ها، تورم و وضعیت موجود را ببیند و فضای کسب و کار را تنها با شیوه دستوری حفظ می‌کند.
این نماینده مجلس با اشاره به انتشار آمار‌های نادرست اشتغال از سوی دولت، گفت‌: ‌ آمارهایی که در زمینه اشتغال ارائه می‌شود شامل آمار‌های چندین ارگان است بدین ترتیب که اگر شخصی تسهیلاتی دریافت کند، نامش در بانک، صندوق تأمین اجتماعی و اداره تسهیلات دهنده به عنوان شاغل ثبت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه چنین مشکلاتی در مجلس شورای اسلامی به مسئولان گوشزد شده است، گفت: دولت باید پاسخگو باشد که با کدام رشد اقتصادی وسرمایه‌گذاری قصد دارد ۲.۵ میلیون شغل درسال ایجاد کند.
بختیاری اظهار داشت: این مباحثباید به صورت علنی در صحن مجلس مطرح شود و دولت هم باید پاسخ‌گو باشد که با این اعداد نجومی و غیرواقعی چه می‌خواهد بکند؟
نماینده مردم بافت در خصوص نحوه تسهیلات دهی بانک‌ها، گفت: روی کاغذ می‌گویند محدودیتی برای ارائه تسهیلات وجود ندارد اما زمانی که سرمایه‌گذار به بانک مراجعه می‌کند پس از معطلی و اتلاف وقت فراوان، یا موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شود و یا ارقام بسیار کمی به وی اختصاص می‌یابد.
وی در خصوص امکان استفاده از سامانه‌ رصد اشتغال وزارت تعاون، ‌ کار و رفاه، برای نمایندگان مجلس گفت: اخیراً کد ورود به این سامانه برایمان ارسال شده اما تا‌کنون مراجعه نکرده‌ام البته باید دید کدام یک از مشاغل ایجاد شده بهره‌ور و واقعی است و گرنه با طرح اعداد و ارقام مشکلی حل نمی‌شود.
عضو کارگروه اشتغال استان کرمان گفت: در مجلس هم کارگروهی برای نظارت بر اشتغال تشکیل شده بود که آن کارگروه هم با توجه به اینکه به این نتیجه رسیدند حرفهای دولت درزمینه اشتغال عملیاتی نیست، از حدود یک سال و نیم پیش تعطیل شد.