کشور از واردات گوشت بی نیاز است

گروه اقتصادی- مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری دامداران با بیان این مطلب اظهار کرد:‌ اتفاق خاصی رخ نداده که مصرف گوشت در کشور افزایش یافته باشد.

 

به گزارش افکارنیوز، سعید سلطانی سروستانی اظهار کرد: نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز برابر با 800 تا 850 هزار تن است که خوشبختانه دامداران بیش از یک میلیون تن گوشت تولید می کنند بنابراین حدود 150 تا 200 هزار تن مازاد تولید داریم.

وی تاکید کرد: معمولا چنین وضعیتی به خواسته عده ای صورت می گیرد که می خواهند از آب گل آلود ماهی گرفته و به سود برسند.

وی درباره اظهارات علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر واردات 3هزار تن گوشت گوسفند تازه از مغولستان و ارمنستان به مناسبت ماه محرم؛ بیان کرد: میزان تولید کشور به اندازه کافی است و برای مناسبت های خاص مانند محرم،‌صفر،‌رمضان و ... باید برنامه ریزی مناسب صورت گیرد اما عده ای از چند ماه قبل از فرارسیدن این ایام اقدام به آماده کردن بازار برای احساس نیاز بیشتر کرده و به جامعه القا می کنند با کمبود مواجه خواهیم شد.

وی توضیح داد:‌در حالی که به دلیل زیاد شدن نذورات،‌میزان کشتار دام در کشتارگاه ها کاهش می یابد اما مردم گوشت مورد نیاز خود را به جای خریداری به صورت غذاهای نذری تامین می کنند.

کارشناس ارشد امور دام تاکید کرد:‌ منابع مناسبی در اختیار داریم اما نه مسوول دلسوز وجود دارد و نه برنامه ریزی صحیح و کارشناسی شده صورت می گیرد.

 وی ادامه داد: سه دهه است که به دنبال اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی و سپردن امور به بخش خصوصی هستیم اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

وی گفت: دامداران بدون حمایت های دولتی و با پول ناچیز خود تاکنون دوام آورده و این صنعت را پیش برده اند به طوری که به دلیل نبود حمایت های لازم اکنون 30 تا 35 درصد از واحدهای دامداری تعطیل شده و بقیه نیز به صورت ناقص و نیمه فعال مشغول کار هستند.

سلطانی سروستانی خاطر نشان کرد: دولت نه امور را به طور کامل به بخش خصوصی می                                        سپارد و نه اعتبار و امکانات لازم را در اختیار فعالان این بخش قرار می دهد.

وی اظهار کرد: دامداران کشور می توانند امور را بر عهده گرفته و از تکرار وضعیت فعلی بازار گوشت و نوسانات قیمت و ... جلوگیری کنند.

این کارشناس بیان کرد: باید تمام امور از تولید،‌واردات و صادرات به دامداران داخلی و این شبکه سپرده شود و این گونه نباشد که کار تولید را ما انجام دهیم و برای واردات و صادرات از افراد خارج از این شبکه استفاده شود.

وی عنوان کرد: در صورت برنامه ریزی مناسب نیاز به هیچ گونه واردات گوشت تازه و ... نداریم زیرا تولیدات دامداران داخلی بیش از نیاز سالانه کشور است اما متاسفانه هیچ حمایتی از آنها نمی شود.

 

مهرنوش حیدری