روش جدید شناسایی پُردرآمدها برای حذف یارانه نقدی

سید حسن حسینی شاهرودی در خصوص حذف کارتهای بازرگانی یک‌بار‌مصرف از طریق سامانه اعتبارسنجی و بررسی گردشهای مالی وارد کنندگان گفت: سامانه‌های اطلاعاتی جدید به پایگاههای زیادی دسترسی دارند و اگر یک هماهنگی در این خصوص رخ دهد گام بزرگی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی رخ می‌دهد.

وی افزود، همین موضوع درباره یارانه‌های نقدی نیز صدق می‌کند و دولت بایستی هرچه زودتر افراد پردرآمد را از لیست یارانه بگیران حذف کند.

دبیر کمیسیون اقتصادی درباره روشهای تشخیص افراد  پردرآمد، تصریح کرد: بخشی از رقم چندین هزار میلیاردی یارانه‌ها به‌صورت نقدی به مردم تعلق می‌گیرد و بخش دیگری از آن یارانه‌ای است که باید به بخشهایی مثل صنعت اختصاص یابد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حساب افرادی که درآمدهای کلان دولتی یا غیردولتی داشته و تراکنش مالی آنها در بانکها بیشتر از عددی مشخص است، قابل پیگیری است.

حسینی  گفت: یکی از بهترین روشها برای حذف دهکهای بالا از دریافت یارانه، همین روش است.

وی افزود، لیست افرادی که بدهیهای کلان مالیاتی دارند به‌راحتی در شبکه بانکی توسط وزارت اقتصاد قابل رصد است و قانونی اجازه این کار را به دولت داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: همچنین در قانون هدفمندی یارانه‌ها ذکر شده که دولت موظف است گروه‌های پردرآمد را شناسایی و حذف کند و این سازوکار لازم نیز در دولت موجود است و به این وسیله می‌تواند بخشی از آنها را رصد کند.