مسکن مهر،‌بلای جان طبقه ضعیف جامعه

گروه اقتصادی- در یک دهه اخیر بسیاری از افراد طبقه ضعیف جامعه با اجرای طرح مسکن مهر امیدوار شدند که می توانند صاحب خانه و سرپناه برای خانواده خود شوند اما زهی خیال باطل که مسکن مهری که قرار بود سرپناهشان باشند اکنون تبدیل به بلای جان و فکرشان شده است.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ در طول دولت یازدهم از ابتدا تاکنون مسوولان رده بالا اظهار نظرهای مختلفی درباره این پروژه داشته و بر غیرکارشناسی بودن و... آن تاکید کرده اند.

 

اما نکته جالب اینکه با وجود تعهدات دولت برای ساخت این واحدهای مسکونی و تحویل به متقاضیان که بیشتر آنها سهم آورده تعیین شده در دولت های نهم و دهم برای خرید این خانه ها را پرداخته اند، اتمام آن در هاله ای از ابهام قرار دارد و از هر چندی یکی از مسوولان از پیشرفت های قابل ملاحظه و نزدیک شدن به اتمام پروژه خبر می دهد اما با وجود وعده های مکرر خبری از اتمام پروژه نیست.

مسکن مهر اکنون تبدیل به آروزی دست نیافتنی متقاضیانی شده که فکر می کردند می توانند پس از سال ها بی خانمانی و پرداخت اجاره بهای سنگین و ... صاحب خانه ای هرچند کوچک شوند.

مسکن مهر،‌مسکن اجتماعی و بسیاری از طرح های حمایتی دولت برای خانه دار شدن قشر ضعیف جامعه اکنون سرنوشتی نامشخص دارند و در این میان مالکان و متقاضیان متضرر اصلی ماجرا هستند زیرا هم پولی برای داشتن سرپناه پرداخت کرده و در این سال ها مجبور شده اند بر میزان آن بیافزایند و هم هنوز خبری از اتمام و واگذاری خانه ها به گوش نمی رسد و بسیار بعید است در ماه های آتی نیز اتفاق خاصی در این زمینه بیافتد.

نکنه جالب اما سیاست یک بام دوهوای دولتمردان یازدهم درباره مسکن مهر است؛‌ به طوری که یک ماه پیش یعنی 8 دی ماه 95 معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت 90 درصدی مسکن مهر در دولت یازدهم خبر داده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی ، پیروز حناچی گفته بود: «اگر مسکن مهر در دولت قبل 30 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشت ، پیشرفت طرح‌های مسکن مهر در کشور به 90 درصد و حتی 100درصد رسیده و موید این است که بیشترین هزینه و کار در دولت تدبیر و امید انجام شد«.

2روز بعد یعنی 10دی ماه، رییس جمهور وعده اتمام مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم را داد.

حسن روحانی درباره مسکن مهر گفت:‌ « مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم  را داشته باشد.  مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، بر این اساس دولت به مشکل خورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود

 

مخالفت با مسکن مهر و طرح های جایگزین

عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدای وزارتش با طرح مسکن مهر مخالف بود و ایرادات زیادی را به این طرح وارد می دانست.

آخوندی در مقابل طرح مسکن مهر، طرح های دیگری از جمله مسکن اجتماعی و مسکن امید را مطرح کرد. جزئیات طرح مسکن اجتماعی آذر ماه سال 92 و در قالب برخی وعده و وعیدها به مخاطبان ارائه شد.

قرار بود در این طرح واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری شود و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت ایجاد شود.

 در آن زمان و با توجه به مخالفت های عباس آخوندی با طرح مسکن مهر، جامعه امید زیادی به اجرای این طرح داشت. این طرح در ادامه چندان توفیق زیادی پیدا نکرد و به نوعی امیدها به مسکن اجتماعی هم نا امید شد.

آخر اردیبهشت ماه 94، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تاکید کرد؛‌ پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم به اتمام می رسد.

به گفته عباس آخوندی ،‌بررسی ها نشان می دهد در دولت یازدهم نه تنها طرح مسکن مهر متوقف نشده بلکه با سرعت بیشتری در حال اجرا است.

18 تیر 95 وزیر راه و شهرسازی در ادامه انتقادات به طرح مسکن مهر با بیان این‌که همواره از این طرح گلایه دارم، گفت: این طرح در حال حاضر همه را گرفتار خود کرده است.

آخوندی اظهار کرد: در انجام و اجرای چنین کارهایی که میلیونها نفر به آن وابسته‌اند، باید قبل از اجرا به فکر تامین زیرساختها و خدمات زیربنایی بود، اینجاست که جای نقد جدی دارد و در حال حاضر همه را گرفتار خود کرده است.

به گفته در آن زمان پروژه های مسکن مهر پیشرفت 93 درصدی داشت.

این مخالفت های سه ساله در حالی به صورت مکرر بیان شده که آخوندی در جلسه رای اعتماد نمایندگان ملت در 23 مرداد 92 اعلام کرده بود: «هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبوده و نیستم.»

وی در جلسه رای اعتماد تاکید کرده بود « من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مسئله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دوره‌ مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد.»

البته وزیر عزیز پس از گرفتن رای اعتماد در سه سال گذشته هیچ گاه اعلام نکرد با وجود جزو برنامه ریزان این موضوع بودن،‌ دائم از آن انتقاد کرده و هر روز با سخنانش زخمی بر پیکر قشرضعیف جامعه که چاره ای جز تملک مسکن مهر ندارد، زده است.

 

پیشرفت 90 تا 100درصدی مسکن مهر و اتمام تا پایان دولت!

القصه همان طور که ذکر شد مسوولان دولت یازدهم مانند رییس جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی نسبت به اتمام این پروژه عظیم ملی تا پایان دولت یازدهم وعده داده اند و معاون وزیر هم از اتمام 90درصدی و حتی 100درصدی پروژه خبر داده است.

اکنون و در ماه های پایانی عمر دولت یازدهم در حالی که چند روز بیشتر از این وعده های زیبا نگذشته، این باربانک مرکزی با تاخیر در پرداخت تسهیلات سنگ جلوی پای این پروژه انداخته است به طوری که محسن نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است؛ پرداخت تسهیلات بانکی باید از دو هفته پیش آغاز می‌شد و تاخیر در روند پرداخت تسهیلات در اجرای تعهدات شرکت عمران شهرهای جدید اثری منفی دارد و بانک مسکن باید هرچه سریعتر تسهیلات مربوط به طرح های اولویت دار مسکن مهر را پرداخت کند.

وی درباره نقش افزایش تسهیلات بانکی در تکمیل مسکن مهر بیان کرده است: با توجه به اینکه این مبلغ از محل تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود، سریعتر به اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل واحدهای مسکن مهر می‌رسیم و تحویل واحدها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی ادامه داده است: امیدواریم شرکت عمران شهرهای جدید با افزایش حجم تسهیلات از 30 به 40 میلیون تومان، تعهداتش را در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که متقاضیان مسکن مهر امید خانه دار شدن دردولت یازدهم را از دست داده و با سختی های فراوان در خانه های استیجاری با اجاره بهای بسیار بالا که تقریبا بخش عمده ای از درآمد خانوار را تشکیل می دهد،‌ روزگار سپری می کنند.

مردم امیدوارند که سخنان و وعده های رییس جمهور و وزیر و معاون وی درباره پیشرفت 90درصدی پروژه مسکن مهر و اتمام آن حداکثر تا مرداد 96 و پایان دولت یازدهم از جنس وعده های انتخاباتی سال 92 نباشد زیرا ادامه زندگی به امید وعده های واهی در وانفسای گرانی هزینه رهن و اجاره بها و بالا بودن سایر هزینه های جاری برای قشر ضعیف جامعه ثمری ندارد و دردی را دوا نمی کند.