پورمختار:محرمانه شدن قرارداد خودرویی با فرانسه مشکوک است

 محمدعلی پور مختار در خصوص گزارش منتشره توسط وزارت صنعت و اعلام رقم 150 میلیون یورو (168 میلیارد تومان) برای سرمایه گذاری و واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به پژو-سیتروئن، اظهارداشت: براساس اخباری که به من رسیده قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از این رقم است اما به کمتر از نصف قیمت به پژو-سیتروئن واگذار شده است.

وی با اعلام اینکه این واگذاری محل ایراد بوده و حتماً این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد ، افزود: دستگاه‌های نظارتی هم باید به این موضوع ورود پیدا کنند. قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند و این قرارداد برای ما بسیار مبهم و مشکوک است. چرا قراردادی نباید برای مردم منتشر شود، حتی اگر به مردم اعتقادی ندارند حداقل در اختیار نمایندگان باید بگذارند که مشخص شود ما چه تعهداتی و طرف مقابل چه تعهداتی داده است و در مقابل چه امتیازات بزرگی را داده ایم و چه امتیازاتی را دریافت کرده‌ایم.

این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس تصریح کرد: سوابق اروپایی‌ها و به ویژه فرانسوی‌ها نشان می‌دهد آنها هیچ گاه حاضر به دادن دانش و تکنولوژی در بخش خودرو یا سایر حوزه ها نبوده‌اند. به همین دلیل نگرانی ما این است که سایپا کاشان را به یک مرکز مونتاژ خودرو های فرانسوی تبدیل کنند و در نهایت برای کشور چیزی از جهت علمی و توانمندی هایی که باید استفاده نماییم از آن باقی نماند.

وی در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به قراردادهای خارجی خودروسازان، گفت: مجلس پیگیر این مسئله هست و امیدوارم که کمیسون اصل 90 این مسئله را پیگیری نماید.

پورمختار در پاسخ به این پرسش که شرکت پژو-سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده و محصولات هر دو قرار ا ست که در یک بازه قیمتی (50-90 میلیون) عرضه شود، این از نظر شما انحصار را تشدید نمی کند؟، اظهارداشت: بله این مسئله تشدید کننده انحصار است. پژو و سیتروئن به ظاهر دو شرکت مختلف هستند ولی در واقع آنها سالهاست که یک شرکت واحد ایجاد کرده‌اند و در واقع هر دو خودرو سازان ما با یک شرکت وارد قرارداد شده‌اند. و این نوعی دور زدن مقررات و تشدید انحصار است و باید برداشته شود. 

این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس، تصریح کرد: پژو جزو اولین شرکت‌هایی بود که با اعمال تحریم‌ها از ایران خارج شد و ایران خودرو را تنها گذاشت. ما به تجربه دیدیم که فرانسوی ها به دنبال فروش کالاهای خود در بازار ایران هستند و بنا ندارند که تکنولوژی و دستاوردهای خود را در اختیار ما قراردهند. البته امیدوارم این گونه نباشد و مسئولین در مقابل امتیازات خوبی که به فرانسوی ها واگذار شده امتیازات مثبتی را هم برای صنعت خودروی کشور کسب کرده باشند.