آیا وعده کاهش قیمت گوشت محقق می شود؟

گروه اقتصادی- افزایش قیمت گوشت قرمز سبب شده تا بسیاری از افراد جامعه قادر نباشند این ماده مهم غذایی را در سبد خانوار بگنجانند و با ادامه سیر صعودی قیمت ها، سفره بسیاری از افراد جامعه از گوشت خالی شده است.

 

به گزارش افکارنیوز،به گفته کسبه میزان فروش گوشت قرمز به دلیل ناتوانی مردم در خرید به نصف رسیده و هموطنان اکنون تمایل به خرید حداکثر یک تا 1.5 کیلو گوشت دارند و بیش از این میزان در توان اقتصادی آنها نیست.

در ماه‌های گذشته شرکت پشتیبانی امور دام  سعی کرد با عرضه گوشت تازه گوسفندی در برخی میادین میوه و تره‌بار، قیمت ها را کاهش دهد هرچند در چند روز نخست عرضه گوشت گوسفندی به قیمت کیلویی 31 هزار و 500 تومانی، کمی اوضاع بازار را متعادل کرد اما این روند دوام نیافت و در سطح بازار و مغازه ها قیمت گوشت در محدوده 40هزار تومان باقی ماند.

اما مساله جالب اظهار نظر برخی از مسوولان درباره دلایل افزایش قیمت گوشت است:‌

 

نام و سمت مسوول

اظهار نظر

 

 

حسین نعمتی ،رییس اتحادیه دامداران

شکاف و تفاوت قیمت بین دام زنده و گوشت قرمز خریداری شده توسط مصرف کننده؛ بین واسطه ها تقسیم می شود و بین پولی که به تولیدکننده واقعی می رسد و قیمتی که به دست مصرف‌کننده می رسد شکاف بزرگی وجود دارد.

لاوه بر این تعداد مغازه ها و سوپر مارکت ها نیز در سطح شهر زیاد است. هیچ کشوری به اندازه ایران قصابی و مغازه در سطح شهر ندارد. فروش مغازه ها زیاد نیست، اما با توجه به هزینه ای که باید برای اجاره مغازه بدهند، حاشیه سود خود را افزایش می دهند و ۳۰ تا ۴۰ درصد سود می گیرند.

 

 

 

 علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی

علت افزایش قیمت گوشت، قربانی کردن گوسفندهای ماده‌ای که زایمان نکرده‌اند در اعیاد مذهبی است.

هم‌اکنون به دلیل صادرات بیش از حد دام زنده سبک گوشت گوسفند بشدت در قصابی‌های پایتخت کاهش پیدا کرده است.

حتی طی ماه‌های گذشته که واردات گوشت قرمز از ارمنستان، گرجستان، داغستان و... صورت می‌گیرد وضعیت بازار گوشت قرمز متعادل‌تر بود اما هم‌اکنون با آمدن فصل سرما و بروز مشکل در ترانزیت گوشت قرمز، بازار داخلی نیز ملتهب‌تر شده است.

 

 

حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی

نبود دام در کشور، حرف منطقی و  معقولی نیست و اگر کسی به قصابی‌ها مراجعه کند با نبود گوشت در آنجا مواجه نخواهد شد ضمن اینکه هم‌اکنون فقط هزاران لاشه دام در تهران وجود دارد. 

حدود ۹۰ درصد نیاز گوشت قرمز کشور در داخل تولید و نزدیک به ۱۰ درصد آن نیز وارد می‌شود؛ برای واردات این کالا هم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

 

جلال محمودزاده ، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس

قیمت تمام شده بالا و واردات گوشت در زمان گرانی دلار عواملی برای گرانی این کالای غذایی مهم به شمار می‌آید.

در تولید گوشت بویژه گوشت قرمز در کشور خودکفا نیستیم، بنابراین طبق نیاز مصرفی کشور ما مجبور به واردات هستیم و این امر  واضح است که واردات رابطه مستقیم با نرخ دلار دارد.

 

 

علیرضا ولی ،مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام

میزان تولید داخلی گوشت قرمز را بالای 800 هزار تن با توجه به نیاز سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز تنها به 90 تا 100 هزار تن واردات این محصول نیاز است و بیش از 80 درصد کسری گوشت قرمز توسط بخش خصوصی از برزیل به صورت منجمد وارد و با قیمت مورد تایید ستاد تنظیم بازار عرضه می شود.

 

علیرضا عزیزالهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران

قاچاق و صادرات همواره وجود داشته است ولی ما با چنین مشکلی مواجه نبودیم. کاهش عرضه دام ربطی به بیماری تب برفکی، صادرات و قاچاق ندارد.

 

 

ایرج نوری ، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده

میزان صادرات دام سبک از کشور تنها حدود ۳ تا ۴ درصد تولید عظیم ما در این زمینه است بنابراین نمی‌تواند دلیلی برای نابسامانی و آشفتگی بازار گوشت باشد.دلیل اصلی این گرانی نقش دلالان و حضور آنان در بازار این محصول است.

عده‌ای در فرایند تولید دام تا عرضه آن در قصابی‌ها از محل فروش هرکیلوگرم از این محصول بین ۷ تا ۸ هزارتومان سود می‌کنند.

 

 

منصور پوریان  ، رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران

افزایش کاذب گوشت گوسفند در بازار نتیجه برنامه ریزی اتحادیه گوشت گوسفندی به منظور کاهش تقاضا و تحت فشار گذاشتن دامدار است.

اتحادیه گوشت گوسفندی از خرید گوسفند زنده از دامدار خودداری می کند به همین علت قیمت گوشت گوسفند در بازار افزایش یافته است و از طرف دیگر با افزایش قیمت شاهد کاهش تقاضا نیز هستیم بنابراین به این شکل دامدار ناچار می شود تا دام را با شرایط مورد نظر این اتحادیه بفروشد.

عیسی فرهادی ، فرماندار تهران

قیمت گوشت را که اخیرا افزایش یافته بود تا 2 هفته آینده به قیمت واقعی خود می رسانیم.

 

 

همان طور که بیان شد دلایل مختلفی برای افزایش قیمت گوشت قرمز بیان شده اما نکته جالب اینکه دولتی ها زیر بار کمبود عرضه گوشت نمی روند و بارها بر این نکته که حدود ۹۰ درصد نیاز گوشت قرمز کشور در داخل تولید و نزدیک به ۱۰ درصد آن نیز وارد می‌شود؛ برای واردات این کالا هم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد؛ تاکید کرده اند.

اگر این گفته ها صحیح باشد باید گفت ادامه روند صعودی قیمت گوشت در بازار می تواند نشان دهنده ناتوانی دولت در مدیریت تنظیم بازار و عرضه این ماده غذایی مهم باشد.

در این میان رنج اصلی پرورش دام را دامدارانی می کشند که مجبورند حاصل تلاش ماه های متمادی خود را با حداقل قیمت در اختیار واسطه هایی بگذارند که سود کلانی در این میان به جیب زده و در عوض رساندن دام از دامداری به قصابی حداقل کیلویی 7-8 هزار تومان سود می کنند و مصرف کننده به عنوان آخرین زنجیره این ماجرا مجبور است گوشت قرمز را کیلویی 40 تا 50 هزار تومان خریداری کند.

با توجه به نزدیکی عید نوروز از دولت انتظار می رود چاره ای فوری برای این مساله بیاندیشد و با نظارت مناسب و جدی مانع سودجویی واسطه ها و دلالان شود.

هرچند در ماه های اخیر دولتی ها نشان داده اند عزمی جدی برای کنترل بازار و کاهش قیمت ها ندارند اما امیدواریم این بار وعده فرماندار محقق شود و مردم بتوانند در 2 هفته آینده گوشت ارزان خریداری کنند.