افزایش سهم ریل در حمل بار از بنادر

جلیل اسلامی، پنج هدف‌کلان این معاونت درسال آینده را اعلام و بر اجرای دقیق آنها تأکیدکرد و گفت: درسال آینده ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی کشور از ۲۱۹ میلیون به ۲۲۵۵ میلیون تن و ظرفیت کانتینری بنادر از ۵.۴ میلیون TEU به شش میلیون TEU افزایش می‌یابد.

وی افزود: افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی از ۲۱۹ میلیون به ۲۲۵ میلیون تن و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی از ۵.۴ میلیون TEU به شش میلیون TEU، دو هدف دارای اولویت سازمان بنادر در سال ۹۶ است و ارتقای ظرفیت بندر چه از لحاظ فیزیکی، چه از حیث زیرساختی و تجهیزاتی و چه از نظر نرم افزاری را شامل می‌شود.

اسلامی در ادامه، افزایش ظرفیت پایانه های مسافری از ۱۹.۲ به ۲۰.۵، افزایش میزان جلب سرمایه گذاری از ۹۵ هزار میلیارد ریال به ۱۲۵ هزار میلیارد ریال و ارتقای توان عملیاتی بنادر از طریق رشد نرم های عملیاتی به میزان پنج درصد نسبت به سال قبل را از دیگر اهداف کلان بخش معاونت بندری عنوان کرد.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کلیه مباحث مجموعه معاونت بندری به سه مفهوم «تجاری سازی»، «برون سپاری» و «آزادسازی» بر می گردد، تأکید کرد: در این فرآیند ابتدا باید مفاهیم تجاری سازی با ظرفیت‌های عملیاتی انطباق پیدا کند، سپس با تعریف پکیج‌های کاری و دستیابی به قابلیت‌های اجرایی، مرحله برون سپاری براساس پلان‌های اجرایی با برنامه سه ساله آغاز می‌شود و در مرحله سوم باید تعیین کنیم از نظر قیمت گذاری و مدیریت درست، کدام بخش ها را آزادسازی کنیم.

 اسلامی با بیان اینکه سازمان بنادر در بخش برون سپاری از سازمان‌های پیشرو در دولت است، گفت : طی ۱۵ سال گذشته و با آغاز فرصت های خصوصی سازی، سازمان بنادر در لایه های اول و دوم یعنی تجاری سازی و برون سپاری به سرعت جلو رفت و تجارب ارزنده کسب کرده است اما در بخش ظرفیت های رقابت پذیری و آزادسازی باید شک و تردیدها را کنار بگذارد.

اسلامی با تأکید بر اینکه در همه حوزه‌های وسیع معاونت امور بندری سازمان بنادر باید «تحلیل شکافت» انجام شود، گفت : لازم است مشخص کنیم براساس اطلاعات موجود و فرصت‌های آینده، بین میزان عرضه از طرف سازمان و تقاضای خدمات در بنادر چه تناسبی وجود دارد و بر اساس این تحلیل، فاصله ها الان به چه میزان است.

معاون امور بندری سازمان بنادر، جذب سرمایه‌گذاری را اولویت جدی این سازمان عنوان کرد و گفت:جذب سرمایه گذاری چه از نوع داخلی، چه خارجی و چه تلفیقی از داخلی و خارجی با هر الگویی از مدل جذب سرمایه گذاری چه به شکل پروژه، چه به شکل پیشنهاد و چه به شکل پلان و یا حتی به شکل طرح پیشنهادهای اجرایی را کاملاً پذیرا هستیم و خوش آمد می‌گویم.

اسلامی، حمل و نقل ترکیبی را به عنوان یکی از کامل ترین مصوبات مطرح شده در برنامه ششم برشمرد و با اشاره به توسعه ظرفیت های ریلی در بنادر گفت: درحال حاضر سهم ریل در حمل بار از بنادر سالانه ۱۵درصد است که امکان ارتقای آن به ۳۰ درصد وجود دارد.