وظیفه اصلی ما، مراقبت از مفهوم مسئولیت اجتماعی است

جلسه شورای سیاست گذاری «جایزه ملی مسئولیت اجتماعی» به ریاست عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با حضور معاونین، مدیران و نمایندگان ارشد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، کمیسیون اجتماعی هئیت دولت، سازمان داوطلبان هلال احمر، سازمان بورس اوراق بهادار، شورای شهر تهران و سایر دستگاه های ذیربط در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی رئیس شورای سیاست گذاری گفت: متاسفانه بسیاری از افراد مفهوم مسئولیت اجتماعی را به باج گیری از سایر افراد تبدیل کرده و حقوق خصوصی جامعه را پایمال می کنند. وی ادامه داد، علت اینکه مسئولیت اجتماعی در ایران مساله ای فردی محسوب می شود آن است که ما در کشور خود به پدیده اخلاق عمومی توجه ای نداریم، از آنجا که تمامی تلقی ما از بحث اخلاق، اخلاق فردی است حتی در حوزه های آکادمیک و آموزشی نیز چیزی به عنوان اخلاق عمومی برای تدریس وجود ندارد. وی تعادل بین حقوق خصوصی و عمومی را نکته ای بسیار پیچیده ای دانست و گفت: مفهوم مسئولیت اجتماعی نقطه تعادلی است که اجازه نمی دهد بنگاه هزینه های خود را به جامعه تحمیل کند. وی ضمن ابراز همکاری صمیمانه در این رویداد ادامه دادند ضرورت پیاده سازی و اجرای مسئولیت اجتماعی کاملا در جامعه ما احساس می گردد و می بایستی از مفهوم آن مراقبت گردد که به ابزار ریاکارانه ای تبدیل نگردد و مهم است که مفهوم اخلاق حرفه ای را در هر شغلی به شکلی تعهد آور تبدیل نماییم و مبنایی جهت اقدامات پیشگیرانه و اجرایی آن تعریف نماییم.

عباس آخوندی به برگزاری جلسات و نشست های دیگری در جهت ایجاد اندیشه ای جدید و فهم مشترک به صورت مستمر و دوره ای تاکید کرد گفت باید تلاش کرد تا بتوان آن را به سایر شهرها نیز گسترش داد و بدین ترتیب مبحث مطالبه مردمی و اجتماعی را ایجاد کرد.

فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس جایزه ملی مسئولیت اجتماعی گفت: مفهوم مسئولیت اجتماعی همانطور که می دانید این روزها در تمام کشورها علی الخصوص در کشورهای توسعه یافته مفهومی است که بسیار از آن استفاده می شود.

در سال های اخیر این مفهوم توسط وزارت خانه ها و سازمان های مختلف دیگری به کار گرفته می شود و گاها  از این مفهوم به صورتی که انتظار داریم مراقبت به عمل نمی آید و تعریف دیگری از این مفهوم می شود. بنابراین لازم دانستیم که با ترکیب قدرتمندی که در شورای سیاست گذاری این جایزه تعریف می کنیم یکی از وظایف اصلی مان مراقبت از این مفهوم باشد به گونه ای که تعریف درستی از آن در جامعه و در سطح شرکتها و بنگاه ها جاری شود.

وی ابراز امیدواری کرد با بر گزاری این جایزه در جهت ارائه مفاهیم، ترویج و پیاده سازی مسئولیت پذیری اجتماعی اقدامات موثری صورت گیرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی ایران و عضو شورای سیاست گذاری جایزه ملی مسئولیت اجتماعی گفت در حال حاضر در جامعه ما مشکل اقتصادی را به عنوان اساسی ترین موضوع مطرح می نمایند، در حالیکه به نظر من مبحث تعالی اخلاقی به خصوص اخلاق حرفه ای رو به تنزل است که مساله نگران کننده و قابل توجهی است. در مورد بنگاه های اقتصادی ماندگار و مطرح که بیش از یک قرن در صحنه اقتصاد باقی مانده اند این نکته قابل تامل است که آنها فقط به تبلیغات و شناساندن برند خود تمرکز نداشتند بلکه فراتر از مساله شناسایی، به مرحله خویشاوندی در جامعه رسیده اند. بنگاه هایی که رابطه خویشاوندی را در خود نهادینه کرده اند آنهایی بوده اند که به مسئولیت اجتماعی شان بیشتر توجه داشته اند. به عنوان مثال از جمله کارآفرینان ژاپنی می توان به «ماسوچیتا» اشاره کرد که مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک وظیفه اصلی در کار خود قرار می دهد و مهمترین مساله برای او برقراری تعادل بین رابطه انسان و ماشین، ماده و معنا و عدل و فضیلت و معیشت است؛ کمبود این مباحث در جامعه ما احساس می شود.

شافعی گفت: مشکل اساسی دیگری که وجود دارد در  بخش های مختلف خصوصی، دولتی، مجلس، نهادها و افکار مسئولین، توجه بیش از حد به جلب رضایت توده است بدون توجه به اینکه آیا  اقدامی که رضایت توده را جلب می کند، به نفع مصلحت توده نیز هست؛ موضوعی که باید اصلاح شود و امیدواریم این رویداد بتواند شروعی برای آن محسوب گردد.

تایماز سید مصطفایی دبیر اولین جایزه ملی مسئولیت اجتماعی ضمن تقدیر و تشکر از سازمان ها و بنگاه های مشارکت کننده در این رویداد گفت، هدف از برگزاری این رویداد یک همایش یا  اجلاس یکروزه نیست بلکه ایجاد زنجیره ارزش و خدمات در طول یکسال از سوی دبیرخانه به بنگاه ها است. وی ابراز امیدواری کرد که بنگاه های دیگر نیز به این حرکت ارزشی بپیوندند.