بازار داغ آجیل و میوه در آستانه عید

 بازارهای آجیل، خشکبار و میوه همواره در آستانه نوروز به دلیل افزایش تقاضا با قیمت های متفاوتی در سطح شهر مواجه می شود و نوسان قیمت‌ها در بازار باعث سردرگمی خریداران می‌شود.

 البته ناگفته نماند که نهادها و سازمان های متولی برای جلوگیری از برخوردن تعادل بازارها از جمله بازار خشکبار و شیرینی اقداماتی را در دستور کار قرار می دهند و  تلاش هایی نیز برای تنظیم بازار و رسیدگی به تخلفات آغاز می شود.

حال با توجه به این اقدامات این سوال مطرح است که وضعیت بازار خشکبار و شیرینی در آغاز سال ۹۶ چگونه است؟

حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی  در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت بازار میوه و سبزی در آستانه سال نو، گفت: ۲۰۰ واحد صنفی پرتقال در حال حاضر اقدام به ذخیره سازی پرتقال وارداتی مصری کرده اند.

وی با بیان اینکه نرخ پرتقال در این واحدهای صنفی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کنندگان است، اظهارداشت: همچنین سیب سفید و قرمز نیز با همان قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی افزود: در همین حال پرتقال مصری وارداتی قاچاق ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب سفید قاچاق به ترتیب ۶  و ۷ هزار تومان توزیع می شود.

 وی درباره افزایش قیمت و یا میزان عرضه میوه در آستانه نوروز، گفت: اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، تفاوت قیمتی در ایام نوروز نخواهیم داشت.

مهاجران در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر کمبودی برای ایام نوروز پیش بینی نمی شود.

وی درباره قیمت انواع سبزی نیز گفت: در ایام نوروز انواع سبزی مانند قیمت قبل، در بازار عرضه خواهد شد.

همچنین مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز درباره وضعیت این بازار به خبرنگار ایبِنا، گفت: آجیل و خشکبار تولید شده در سال جاری از نظر کیفیت و قیمت به مراتب بهتر از سال گذشته است و امسال کاهش ۱۰ درصدی قیمت در برخی اجناس را داشتیم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد آجیل و خشکبار بازار تولید داخل است و مابقی اجناس به دلیل اینکه یا در کشور تولید ندارد و یا پاسخگو نیاز داخلی نیست، وارداتی است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه قیمت مصوبی برای خشکبار و آجیل وجود ندارد، گفت: عرضه، تقاضا و همچنین میزان تولید و صادرات قیمت بازار را مشخص می‌کند.

احمدی در پایان افزود: اتحادیه بر بازار از طریق فاکتورهای عمده فروشان نظارت دارد.

همچنین براساس، مشاهدات خبرنگار ایبِنا، قیمت انواع آجیل و خشکبار در سطح شهر به شرح زیر است:

آجیل مخلوط درجه یک ۷۶ هزار تومان، پسته معمولی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و پسته درجه یک ۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

بادام هندی شور معمولی و درج یک به ترتیب ۴۰ و ۹۸ هزار تومان، قیمت بادام پوست نازک معمولی ۳۸ هزار تومان و بادام پوست نازک معمولی ۵۹ هزار تومان در سطح شهر به فروش می رسد.