کدشناسه کالا سرانجام می‌آید؟

«نمی‌توانم زمان دقیقی را برای اجرایی‌شدن کد شناسه اولویت‌های سه‌گانه کالایی اعلام کنم.»این تازه‌ترین اظهارنظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد چگونگی اجرایی‌شدن کد شناسه و رهگیری کالاهاست که روز گذشته عباس تابش، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی این وزارتخانه در گفت‌وگو باخبرنگار ما اعلام کرد. این مقام مسئول گفت: «اما آنچه مسلم است اینکه دستورالعمل اجرایی شناسنامه کالاها برای هر سه اولویت کالایی «الف»، «ب» و «پ» مشمول ماده‌13 آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آماده شده، در حال هماهنگی با بدنه کارشناسی هستیم و به‌زودی برای اجرا، ابلاغ می‌شود».

وی افزود: ارائه شناسنامه‌کالا و کد رهگیری تکلیفی است که براساس آیین‌نامه اجرایی ماده13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط دولت به وزارت صنعت و دیگر دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ شده است. براساس ماده3 این آیین‌نامه وزارت صنعت ملزم شده بود تا براساس اولویت‌بندی، نسبت به ارائه شناسنامه‌کالا در هر سه اولویت ذکر شده حداکثر تا 23‌اسفند‌95 اقدام کند. اما اکنون با گذشت بیش از یک‌ماه از این مهلت قانونی، نه‌تنها هنوز کدهای شناسه و رهگیری این کالا ارائه نشده بلکه ارائه کد شناسه گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری بین وزارتخانه‌های صنعت و ارتباطات پاسکاری می‌شود.

آخرین رایزنی‌ها برای ابلاغ

به‌رغم سپری‌شدن مهلت قانونی ارائه شناسنامه کالاها، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به همشهری اعلام کرد: نمی‌توانم زمان دقیقی را برای اجرایی‌شدن کد شناسه گروه‌های سه‌گانه کالایی اعلام کنم اما این دستورالعمل آماده شده و در حال آخرین رایزنی‌ها با بدنه کارشناسی برای اجرای کد شناسه کالاها هستیم اما به‌زودی این دستورالعمل ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

عباس تابش افزود: اجرایی‌شدن این طرح مقدماتی دارد و باید ذینفعان شناسنامه کالا را استخراج کنند و به آنها آموزش‌های لازم را بدهیم تا این طرح در مرحله اجرا به مشکل نخورد. وی در حالی از ابلاغ‌نشدن این دستورالعمل خبر می‌دهد که سه‌شنبه هفته جاری مهدی رئیس‌زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد: واردکنندگان پوشاک از 31 اردیبهشت تا 31 تیرماه امسال مهلت دارند تا کد رهگیری دریافت کنند و با این روند تا 2‌ماه آینده ثبت سفارش واردات پوشاک فقط از طریق این کد (جی‌تی‌ای‌ان) انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد چگونگی اعلام اجرایی‌شدن کد شناسه پوشاک توسط تشکل‌های صنفی نساجی و پوشاک پیش از ابلاغ دستورالعمل وزارت صنعت گفت: این اظهارنظرها بر مبنای احتمال ابلاغ و اجرای این دستورالعمل‌ها تا اردیبهشت‌ماه امسال صورت گرفته است اما منظور فعالان بخش نساجی از کد رهگیری، شناسنامه کالا بوده و وزارت صنعت یک سال بعد از اجرایی‌شدن شناسنامه کالا زمان دارد تا کد رهگیری کالاهای مشمول اولویت‌های سه‌گانه را تخصیص دهد.

قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه ازجمله اقلام مشمول بند این اولویت برای ارائه شناسنامه کالاست اما غلامرضا بخشی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما از اجرای طرحی خبر داد که براساس آن، احتمالا تا تیر‌ماه امسال با نصب برچسب روی بسته‌بندی قطعات خودرو، مشتری می‌تواند از طریق پیامک‌کردن کدِ آن برچسب، از اصالت قطعه یدکی اطمینان پیدا کند. وی همچنین تأکید کرد که این طرح ارتباطی با کد شناسه و رهگیری وزارت صنعت نداشته و مذاکره‌ای با این اتحادیه در مورد طرح ارائه شناسنامه صورت نگرفته است.

رجیستری موبایل در کما

گوشی تلفن همراه و تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم‌کارت ازجمله کالاهای مشمول اولویت«ب» ماده3 آیین‌نامه اجرایی ماده13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که وزارتخانه‌های صنعت و ارتباطات 4‌ماه یعنی تا 23 آذر‌ماه سال گذشته فرصت داشته‌اند تا کد شناسه این کالا را تخصیص دهند اما ارائه کد شناسه موبایل به اجرای طرح رجیستری توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گره خورد و مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت رجیستری گوشی تلفن همراه به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت تا تیر‌ماه سال96 اجرایی نخواهد شد.

تابش در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه برای ارائه شناسنامه و کد رهگیری به این کالای صنعتی که اکنون بخش عمده آن از طریق قاچاق وارد کشور شده و به گفته مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا روزانه بیش از 3میلیارد و سالانه بیش از هزار میلیارد تومان درآمد نصیب قاچاقچیان می‌کند، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی خود برای اجرای طرح رجیستری موبایل طی نامه‌ای به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده و منتظر نظر نهایی این وزارتخانه برای اجرای این طرح هستیم.