فاصله بزرگ حرف تا عمل دولت روحانی در مسکن مهر

حسن روحانی در مناظره اجتماعی بین نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره "برنامه دولتش برای حل مشکل مسکن به خصوص برای جوانان" گفت: «برای مسئله مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد. در دولت گذشته نیز سرمایه‌گذاری شد و برنامه‌ریزی را تحت عنوان مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت، دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا پایان دولت این پروژه تکمیل خواهد شد، البته به غیر از 100 و خرده‌ای هزار مسکنی که هیچ‌گاه داوطلبی ندارد و به دلیل ساخته شدن در مناطق بد است».

البته در چهار سال اخیر بارها مدیران ارشد دولت یازدهم وعده تکمیل مسکن مهر در این دولت را داده اند، اما تقریبا هیچ تردیدی وجود ندارد که وعده روحانی برای تکمیل این طرح تا پایان این دولت، صرفا یک وعده انتخاباتی برای کسب آرای متقاضیان مسکن مهر است! و دولت یازدهم اهتمام خاصی به تکمیل طرح مسکن مهر نداشته و ندارد. اما ماجرا چیست؟

اولا:مطابق با آمارهای ارائه شده توسط احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر در تاریخ 23 اسفندماه 95، هنوز 270 هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشده است و همچنین امکان اسکان در 400 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده به دلیل فقدان امکانات زیربنایی و روبنایی وجود ندارد! بنابراین وعده تکمیل مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم، قطعا وعده‌ای غیرواقعی است.

*اقدامات عجیب مسئولان دولت روحانی برای مخفی کردن کم‌کاری در تکمیل مسکن مهر

البته مسئولان دولت برای بزک کردن این وعده دروغ (تکمیل مسکن مهر تا پایان دولت فعلی)، از دو ابزار استفاده می کنند:

الف- سانسور کردن موضوع عدم امکان اسکان مردم در 400 هزار واحد مسکن مهر به دلیل فقدان امکانات زیربنایی و روبنایی: در همین راستا هم معمولا در آمارهایی که رئیس دولت یازدهم یا وزیر راه و شهرسازی این دولت درباره مسکن مهر ارائه می دهند، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود و این بخش از واحدهای مسکن مهر جزو واحدهای تکمیل یافته مسکن مهر قرار می‌گیرند!

ابعاد فاجعه بار غفلت تعمدی دولت روحانی از انجام مسئولیت در تامین امکانات زیربنایی و روبنایی این واحدهای مسکن مهر را فقط متقاضیان این واحدها که عمدتا جزو خانواده های محروم جامعه هستند و سالهاست منتظر سکونت در این واحدها هستند و زیر بار فشار شدید اقتصادی به سر می برند، درک می کنند. به عنوان نمونه، بخشی از این واحدهای مسکن مهر به فروش اقساطی هم رسیده‌اند و دفترچه قسط آن‌ها صادرشده است یعنی متقاضیان آنها هنوز نمی‌توانند در این واحدها سکونت پیدا کنند، ولی باید قسط آن را بپردازند.

ب- کاهش تعداد واحدهای مسکن مهر با دلایل عجیب و غریب: وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی که علاقه‌ای به تکمیل واحدهای مسکن مهر نداشت و برخلاف اظهارات رئیس این دولت، تعهدی هم به این موضوع احساس نمی‌کرد، برای کمتر دیده شدن کم کاری در این بخش، سعی کرد تعداد کل واحدهای مسکن مهر را به دلایل مختلف کاهش دهد. در همین راستا، رقم کل واحدهای مسکن مهر که تا پایان سال 93، بیش از 2 میلیون و 360 هزار واحد بود، در اواسط سال 95 به 2 میلیون و 215 هزار واحد کاهش یافت. این امر با پیگیری وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم و با توجیهات مختلفی صورت گرفت.

به عنوان مثال، با پیگیری این وزارتخانه بیش از 80 هزار مسکن مهر خودمالکی به این بهانه که بعد از سال 92 کد پروژه گرفته‌اند و در قالب طرح مسکن مهر حساب نمی‌شوند، از آمار کل واحدهای این طرح حذف شدند. در ماه‌های اخیر هم واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر از آمار کل این واحدها حذف شده‌اند و اخیرا احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به همین موضوع، اعلام کرد که آمار کل این واحدها به 2 میلیون و 62 هزار واحد کاهش یافته است. البته مطابق با آمارهای ارائه شده توسط همین مسئول وزارت راه و شهرسازی در تاریخ 23 اسفندماه 95، صرفا 110 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بوده اند و مشخص نیست دلیل حذف حدود 40 هزار واحد دیگر از لیست کل واحدهای مسکن مهر چیست؟

*فاصله بزرگ حرف تا عمل دولت روحانی در مسکن مهر

برخورد غیرقابل توجیه و به شدت سیاسی دولت یازدهم با طرح مسکن مهر که پیشرفت به شدت کند این طرح در دولت فعلی و عدم اتمام آن را در پی داشت، در حالی صورت گرفته است که:

الف- میلیون‌ها نفر متقاضی مسکن مهر، سرمایه‌های اندک خود را که با زحمت فراوان به دست آورده بودند، به امید خانه دار شدن و با اعتماد به نظام جمهوری اسلامی، نزد دولت سپرده بودند و با هزاران امید، چشم به دستان مسئولین دولت یازدهم دوخته بودند تا کلید خانه‌هایشان را هر چه زودتر از آنها تحویل بگیرند.

با توجه به همین موضوع هم مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در 5 شهریورماه 1393 صراحتا خواستار توجه جدی دولت یازدهم برای تکمیل پروژه‌های ناتمام مسکن مهر شدند و فرمودند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

ب- رئیس دولت یازدهم و وزیر راه و شهرسازی این دولت در هنگام رقابت‌های انتخاباتی 92 و کسب رای اعتماد مجلس برای پست وزارت، حرف‌های دیگری درباره مسکن مهر می‌زدند. به عنوان مثال، حسن روحانی، رئیس ‌جمهور در مناظره اقتصادی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 10 خردادماه 92 درباره طرح مسکن مهر گفته بود: «اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه ما جزء برنامه های دولت تدبیر و امید است و طرح مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است ضمن اینکه اصل کار پسندیده است اما با شتابزدگی پیش رفته است. مشکلات مسکن مهر بسیار زیاد است، ولی چاره ای نیست که در دولت آینده اشکالات آن مرتفع شود».

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم در 23 مردادماه 1392 و در جلسه‌ گرفتن رأی اعتماد مجلس ضمن انتقاد از وضعیت خدمات زیربنایی و روبنایی طرح مسکن مهر و همچنین سطح مداخله دولت در این طرح گفت: «شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مسئله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دوره‌ مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد». آخوندی در مراسم تودیع و معارفه وزرای راه و شهرسازی در تاریخ 29 مردادماه 1392 هم درباره این طرح گفت: «گرچه من نسبت به مسکن مهر نقد داشتم، ولی با توجه به اینکه سرنوشت حدود 10 میلیون نفر به آن گره خورده، هیچ تغییر سیاستی نسبت به پروژه‌های شروع شده مدنظر نیست و سعی می‌کنیم نواقص آن را برطرف کنیم».