اعتراف وزیر نفت به عدم خودکفایی در تولید بنزین

طی دو هفته گذشته چندین گزارش توسط این رسانه درباره آخرین وضعیت فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس منتشر شد که در این گزارش‌ها موضوعاتی نظیر عدم خودکفایی در تولید بنزین و همچنین نمایشی بودن افتتاح فاز نخست این پالایشگاه مورد واکاوی قرار گرفت که با واکنش‌های متفاوتی  همراه بود تا اینکه وزیر نفت بطور صریح این گزارش‌ها را تایید کرد.

بیژن نامدار زنگنه دیروز  در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره خودکفایی در تولید بنزین با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه بندر عباس گفت: من نگفتم خودکفا شده‌ایم، اشخاص  دیگری اعلام کردند خودکفا شده‌ایم.

وزیر نفت همچنین گفت: تولید بنزین تا پایان امسال دریک فاز به بیش از ١٢میلیون در روز می‌رسد و تثبیت می‌شود و اگر فاز دوم وارد مدار شود روزانه ١٢ میلیون دیگر به تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه خواهد شد و پس از آن می توانیم صادرات را آغاز کنیم.

این سخنان زنگنه در حالی مطرح می‌شود که وی در تاریخ ۲ اردیبهشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ۵۰ درصد از سیگنال‌های موجود در «ترین ۱» پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس همچنان به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: ما نیازی به افتتاح نمایشی نداریم و تا پروژه‌ای به تولید نرسد، مراسمی اجرا نمی‌شود.

وی چند روز پیشتر از روز افتتاح فاز نخست گفته بود: تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس در حال انجام است و تا زمانی که مطمئن نشویم که تولید بنزین به طور مستمر انجام می‌شود، افتتاحی انجام نمی‌گیرد.

با این وجود رئیس جمهور خود را به بندرعباس رساند و فاز یک را افتتاح کرد هرچند که وزارت نفت، نام این مراسم را «آغاز تولید مستمر بنزین» گذاشت. با وجود اینکه وزیر نفت رسما اعلام کرده بود با افتتاح فاز نخست ستاره خلیج فارس، ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود ولی اظهارات روز چهارشنبه وی بخوبی نشان داد که آنچه که در بندرعباس رونمایی شد ارتباطی به تولید بنزین ندارد و خبری از ۱۲ میلیون لیتر بنزین نیست.

توجه به این مهم ضروری است که در هیچ دوره‌ای از تاریخ نفت مراسمی با عنوان مراسم آغاز تولید مستمر بنزین تجربه نشده است که رئیس جمهور کشور نیز آن را افتتاح کند ولی با توجه به رقابت‌های انتخاباتی، وزارت نفت نمایش بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را راه اندازی کرد و رسانه‌ای دولتی در پوشش این رویداد، سعی در مصادره این طرح نمایشی داشتند