تاسیسات هسته ای در اراضی موقوفه قرار دارد

حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست امضای سند همکاری این سازمان با وزارت راه و شهرسازی در خصوص همکاری این دو نهاد در احیای املاک و رقبات واقع در بافت های فرسوده، حاشیه شهرها و نابسامان شهری با بیان اینکه در سطح کشور بیش از ۱۲۰۰ مجموعه درمانی موقوفه که ۱۳۳ فقره از آنها بیمارستان است داریم، گفت: با این حال هیچکس از اهمیت و نقش مساجد به عنوان موقوفه هایی که در رفع و رجوع بسیاری از امور روزمره مردم نقش دارند یادی نمی کند، این درحالی است که این مساجد اگر نبودند بسیاری از کارهای مردم مانند انتخابات، گردهمایی ها، جلسات و مراسم و امثال آنها با هزینه های گزاف انجام می شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر بناهای موقوفه ارزشمند و تحت اختیار این سازمان به امامزاده ها و بقاع متبرکه اشاره کرد و افزود: تنها در طول ایام تعطیلات نوروز بیش از ۴۰ میلیون نفر بار به امامزاده ها مراجعه شد. همچنین املاک موقوفه نقش مهمی در آموزش و بهداشت دارند. تعداد زیادی از دانشگاهها، مدارس و حوزه های علمیه از املاک وقفی هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی تاسیسات هسته ای جزو اموال موقوفه محسوب می شوند، اظهارکرد: در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار از املاک موقوفه در اختیار دولت است که اجاره آنها پرداخت نشده و انباشته شدن بدهی اجاره بهای این اراضی و املاک از سوی دولت به سازمان موقوفات یکی دیگر از مشکلات ما است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: با توجه به استفاده دولت و مردم از اراضی موقوفه نشان می دهد که وقف مانع زندگی مردم نیست بلکه عامل خوشبختی آنهاست. این سازمان آمادگی خود را برای همکاری و تشریک مساعی با وزارت راه و شهرسازی در سطوح ملی و استانی اعلام می کند تا با همکاری یکدیگر به احیای اراضی و املاک موقوفه واقع در بافت های نابسامان شهرها بپردازند.