دنیای اقتصاد: اين روزها بازار آپارتدنياياقتصادا":جارهبهاي دلاري در دو منطقه از تهران -مناطق ۱و ۲- از سالها پيش، معمول بوده، اما اين روزها تحت تاثير افزايش قيمت ارز، تعداد واحدهاي مسكوني كه مالكان آنها تمايل دارند فقط براساس دلار آن را به مستاجر واگذار كنند، افزايش يافته و به ساير مناطق نيز سرايت كرده است.مانهايي كه با دلار اجاره داده ميشوند رونق گرفته است.

آپارتمان‌های دلاری در گذشته فقط برای میهمانان خارجی مرسوم بود، اما در حال حاضر مالکان این نوع آپارتمان‌‌ها در پیشنهادهایی که به بنگاه‌های مسکن ارائه می‌کنند تفاوتی بین اجاره‌نشین ایرانی با خارجی قائل نمی‌شوند و حاضرند از هر دو گروه، «دلار» دریافت کنند.

تحقیقات میدانی خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از بازار آپارتمان‌های دلاری حاکی است: این واحدها بدون دریافت پول پیش، فقط با دریافت اجاره‌بهای ماهانه به مستاجر واگذار می‌شود.

زعفرانیه، دربند، فرمانیه، جردن، شهرک‌غرب، الهیه، فرشته و ولنجک محله‌هایی هستند که به راحتی می‌توان آپارتمان دلاری برای اجاره در آنها پیدا کرد.

این آپارتمان‌ها حداقل متراژی معادل ۱۵۰ مترمربع دارند که مساحت آنها به بالای ۵۰۰ مترمربع نیز می‌رسد.

روالی که در محاسبه اجاره‌بهای دلاری رعایت می‌شود به این صورت است که نرخ اجاره متری ۱۰ دلار تا حداکثر ۵۰ دلار تعیین می‌شود. برخی از این آپارتمان‌ها دارای امکانات رفاهی همچون استخر و سونا و باغ‌سرپوشیده و آلاچیق هستند و برخی دیگر کاملا ساده با امکانات حداقلی هستند.

در بازار اجاره آپارتمان‌های دلاری، مالکان اغلب ۱۲ قسط اجاره ماهانه را در ابتدای قرارداد از مستاجر دریافت می‌کنند و علت این نوع معامله را ریسک بالای اجاره به افراد خارجی عنوان می‌کنند.

این در حالی است که دریافت اجاره‌های ماهانه در ابتدای قرارداد همان «رهن بدون بازگشت» محسوب می‌شود که مستاجر باید همه ارزش اجاره واحد را در ابتدای کار پرداخت کند بدون آنکه در پایان قرارداد مبلغی به او بازگردد. این روش به لحاظ اقتصادی کاملا به نفع مالک و به ضرر مستاجر است. مشخصات واحدهای مسکونی که با دلار اجاره می‌روند در سامانه اینترنتی خرید‌وفروش مسکن موسوم به ایران‌فایل(iranfile. ir) آمده است.

در حال حاضر گران‌ترین آپارتمان اجاره‌ای در تهران یک آپارتمان ۶۷۵ مترمربعی است که در جردن واقع شده و برای اجاره آن مبلغ ۱۵ هزار دلار از سوی مالک پیشنهاد شده است. این آپارتمان از ترکیب ۵ واحدمسکونی هر کدام به مساحت ۱۳۵ متر و ۳ اتاق خواب تشکیل شده که در مجموع دارای ۱۵ اتاق خواب مبله است. مالک این آپارتمان اعلام کرده آن را فقط به خارجی اجاره می‌دهد. ۱۲ خط تلفن، سونا و جکوزی از امکانات این آپارتمان نوساز است.

در بین فایل‌های واحدهای اجاره‌ای دلاری، یک واحد مسکونی ۲۱۵ مترمربعی وجود دارد که در خیابان ولیعصر بالاتر از پارک ملت واقع شده است.

این آپارتمان ۶ خوابه با ۲ خط تلفن با اجاره ماهانه ۹ هزار و ۶۷۵ دلار به بازار عرضه شده است و مالک آن اعلام کرده نرخ اجاره را متری ۴۵ دلار محاسبه کرده است.