تردید توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

پاتریک پویان،  مدیر اجرایی ارشد توتال فرانسه به رویترز گفت: این تابستان توتال به  توسعه میدان عظیم گازی ایران ادامه می‌دهد. که این پس از امضای توافق بین‌المللی هسته‌ای اولین سرمایه‌گذاری بزرگ غربی در ایران خواهد بود.

وی گفت: پس از این که ایالات متحده آمریکا تعلیق تحریم‌های خود علیه ایران را تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تمدید کرد، این گروه فرانسوی ۱ میلیارد دلار را به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه در این کشور هزینه می‌کند.

واشنگتن تهدید کرده است در صورتی‌که متوجه شود ایران طبق توافق هسته‌ای برنامه اتمی خود را محدود نمی‌کند، تعلیق تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.

پویان در مصاحبه با رویتز گفت: این ارزش آن‌را دارد که ما ۱ میلیون دلار ریسک کنیم، چرا که این کار بازار عظیمی را بازگشایی می‌کند. ما بازگشت تحریم‌ها را هم در نظر گرفته‌ایم، ما باید تغییر قوانین را هم مد نظر قرار دهیم.

او ادامه داد: تعلیق تحریم‌های آمریکایی علیه ایران به تازگی تمدید شد و دوباره در هر شش تا ۸ ماه تمدید خواهند شد. ما باید قبول کنیم که تاحدی نامعینی در این وضعیت وجود داشته باشد.

او ادامه داد: توتال در پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی سهم ۵۰.۱ درصدی دارد و در کنار آن  شرکت دولتی ملی نفت چین ۳۰ درصد و پتروپارس ایران ۱۹.۹ درصد سهم دارند.