به گزارش ايسنا، صادق خليليان امروز در حاشيهي بيستوهفتمين اجلاس كميسيون منطقهاي آسيا _ خاور دور و اقيانوسيه سازمان جهاني بهداشت دام در جمع خبرنگاران دربارهي واردات گسترده مركبات از تركيه همزمان با فصل برداشت داخلي، اظهار كرد: براساس بخشنامهاي كه وزارت كشاورزي از خرداد ماه اعلام كرده هم ثبت و سفارش و هم ورود انواع ميوهها به جز موز ممنوع است؛ مقام معظم رهبري نيز تاكيد كردهاند كه "واردات محصولات كشاورزي بايد كنترل شود و حتي براي شب عيد نيز واردات بيرويه توجيهي ندارد و حتي نيازي به واردات اين ميزان موز براي كشور نداريم " كه در اين راستا اين بخشنامه ابلاغ شد و بايستي از توليد داخلي كشور محكم حمايت كنيم.

وی افزود: ممنوعیت ۵۰ نوع محصول کشاورزی که سال گذشته ابلاغ شده همچنان پابرجاست و اگر در این ایام هر نوع میوه‌ای به جز موز وارد شود، وزارت کشاورزی آن را تخلف از بخشنامه می‌داند و کسانی که دست به این اقدام زده‌اند، باید پاسخگوی قانون باشند و ما نیز با این واردات قطعا مخالف هستیم و سیاست‌های دولت در جهت حمایت از تولید‌کنندگان داخلی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: واردات میوه در چند ماه اخیر روندی روبه کاهش داشته است، اما وزارت کشاورزی هر میزان واردات هرچند کم را برای تولید داخلی در این ایام غیرقابل قبول می‌داند.

وی تصریح کرد: علت واردات این میزان میوه را باید از دستگاه‌های مربوطه بپرسید.

خلیلیان درباره‌ی این‌که همزمان با فصل برداشت چغندر قند، انبوهی شکر وارد شده و کارخانه‌ها محصول کشاورزان را تحویل نمی‌گیرند، گفت: خوشبختانه میزان واردات شکر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و از ابتدای مهرماه که فصل برداشت محصول داخلی است، تعرفه‌ی شکر را مجددا افزایش داده‌ایم و طی دو ماه اخیر این تعرفه برقرار شده است.

تخصیص بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها

وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی میزان اعتبارات این بخش از محل هدفمندی یارانه‌ها و گلایه زیربخش‌های مربوطه از عدم تخصیص اعتبار، گفت: باتوجه به این‌که در بحثهدفمند‌سازی یارانه‌ها بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی مورد تاکید بوده است، برنامه‌های این وزارتخانه نیز در این چارچوب است که در سه مقطع حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌ایم و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی به آن افزوده شده است.

وی افزود: بسیاری از مرغداری‌ها در شهرهای مختلف کشور سامانه‌های مصرف انرژی خود را متناسب با شرایط جدید تغییر داده و بهینه کرده‌اند و در بخش آبیاری نیز شیوه‌های آبیاری تغییر یافته و امسال حداقل ۲۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار و ۳۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی انجام می‌شود و تغییر ساختارهای مصرف انرژی در مرغداری‌ها و دامداری‌ها و گلخانه‌ها با سرعت بیشتری در حال انجام است.

اعلام ۲۸۵ هزار شغل در بخش کشاورزی برای سال آینده

خلیلیان درباره‌ی میزان بودجه پیشنهادی وزارت کشاورزی برای سال آینده گفت: براساس الزامات برنامه‌ی پنجم توسعه وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام کرده و درحال مذاکره برای جمع‌بندی نهایی هستیم؛ ما الزامات خود را اعلام و آنها نیز براساس بودجه‌ی در اختیار خود اعتباری را تعیین و به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنند.

به گفته‌ی وی، ۲۸۵ هزار شغل سهمی است که برای بخش کشاورزی اعلام شده است.

رکورد تولید ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی درپی بارندگی‌های اخیر

وزیر کشاورزی در پاسخ به این‌که مناسب بودن بارندگی‌های اخیر و خودکفایی در تولید گندم، گفت: با توجه به این‌که بخش کشاورزی به آب وابسته است و بخش زیادی از اراضی کشاورزی دیمی و به شرایط بارندگی بستگی دارد، امسال سال ترسالی برای بخش کشاورزی بوده که اگر این روند ادامه یابد، با توجه به اقدامات فنی انجام شده و همت کشاورزان رکورد تولید ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی را به دست می‌آوریم.

برای پیشرفت در کشاورزی نیازی به دکوراسیون اتاق و تشریفات نداریم

وی درباره‌ی مشخص‌شدن وضعیت ساختمان شیشه‌ای جهاد کشاورزی گفت: چند ماه است که این ساختمان را تخلیه کرده‌ایم و برخلاف تبلیغاتی که گاها علیه این اقدام انجام می‌شود، با استقبال عمومی در سطح وزارتخانه و کشاورزان مواجه شده است؛ برای انجام این کار و پیشرفت در بخش کشاورزی نیازی به دکوراسیون اتاق و تشریفات زیاد نداریم و اگر کسی بخواهد کار کند در هر جایی می‌تواند کارش را انجام دهد.

خلیلیان گفت: سازمان دامپزشکی ایران اقدامات مناسبی را در زمینه‌ی بهداشت دام و طیور انجام داده و کشورمان اکنون در وضعیت نسبتا خوبی از نظر شرایط کنترل بیماری‌ها و هم‌چنین تولید محصول سالم برخوردار هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در سازمان جهانی بهداشت و دام نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، افزود: برگزاری این اجلاس‌ها باعثتبادل تجربیات منطقه‌ای خواهد بود و همکاری این کشور‌ها را در کنترل و درمان بیماری‌ها در پی خواهد داشت.

اختصاص مبلغ جدید به چایکاران

وزیر کشاورزی تصریح کرد: دولت علاوه بر بودجه‌ی سالانه دامپزشکی ۲۵ میلیارد تومان به بودجه‌ی این سازمان اضافه کرده است.

خلیلیان درباره زمان پرداخت مطالبات چایکاران، اظهار کرد: اخیرا مبلغ جدیدی را به آنها تخصیص داده‌ایم.

وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اعتراض خبرنگاران مبني بر طولاني شدن فاصله زماني براي پاسخگويي به رسانهها، اظهار كرد: در هر برنامهاي به سوالات خبرنگاران پاسخ دادهام كه آخرين مصاحبهام حدود دو ماه و نيم پيش بوده است.