آیا سکوت هما در ۱۲ تیر امسال با قرارداد خرید بوئینگ مرتبط است؟

صادق سرافراز کارشناس صنعت هوانوردی یادداشتی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد سقوط هواپیمای ایرباس ارسال کرده که در آن نسبت به سکوت دیروز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نسبت به این فاجعه انتقاد کرده است.متن کامل این یادداشت به این شرح است:

باز هم ۱۲ تیر ماه شد و همه را به یاد جنایت هولناک امریکایی ها و تصاویر اجسادی که بر روی آب های خلیج فارس با موج ها به این طرف و آن طرف می رفتند انداخت.

برخی رسانه ها و به ویژه رسانه های انقلابی کم و بیش به ابعاد مختلف این موضوع و ادعاهای آمریکایی ها پرداختند و جا دارد از همه آنها به عنوان یک ایرانی تشکر کنم. شبکه های اجتماعی هم الحق و الانصاف در یادآوری و مرور اتفاقات آن روزها سنگ تمام گذاشتند و باز هم نشان دادند که مردم حتی از مسئولین پیشروتر و فعال تر هستند. مخصوصا در گروه های تخصصی هوانوردی به ابعاد تخصصی و حرفه ای موضوع پرداخته و مباحث در خور توجهی در این زمینه بیان شد که اگر متولی برای آنها وجود داشت، می شد که این مطالب جمع آوری و منتشر شود.

اما متأسفانه نهادهای مسئول مثل همیشه و حتی بدتر از گذشته به طرف روزمرگی می روند و همان فعالیت های نیم بندی را هم که در گذشته داشتند به دست فراموشی سپردند.

این جنایت در مورد هواپیمای ایرباس A۳۰۰_۲۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» اتفاق افتاد و در واقع ایران ایر صاحب عزای این جنایت هولناک است .

جنایتی که هشتمین حادثه مرگبار هوایی دنیا از نظر تلفات انسانی است.

هر ساله نمایندگانی از شرکت هما به عنوان یک میهمانِ (!) مراسم گرامی داشت شهدای ۱۲ تیر، خانواده گروه پرواز ابدی ۶۵۵ را به دعوت مسئولان استان هرمزگان به بندرعباس می برند و در مراسمی نمادین و با کشتی به محل حادثه در آب های خلیج فارس حاضر می شوند و با نثار گل، یاد و خاطره آن روز را گرامی می داشتند.

متأسفانه امسال از سوی هما هیچ حرکت و فعالیتی انجام نشد و حتی از انتشار یک بیانه و یادداشت هم دریغ شد.

ناخودآگاه به یاد قرارداد با بوئینگ افتادم و اینکه ما چگونه در عوض جنایات آنها به دشمنان خود جایزه می دهیم. دشمنی که هنوز مسئولیت آن جنایت را بر عهده نگرفته است و مبلغی ناچیز به عنوان کمک بلاعوض به خانواده قربانیان پرداخت کرد. متاسفانه برای اینکه به آنها بر نخورد یادی هم از شهدای خود نمی کنیم.