قرارداد ایران با ایتالیا و چین برای پروژه قطارهای برقی سریع‌السیر

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، از بازدید اعضای کمیسیون متبوعش از مرکز کنترل حمل و نقل راه‌آهن کل کشور خبر داد و گفت: این بازدید سه‌شنبه (20 تیر) و با حضور وزیر راه و رئیس راه‌آهن انجام شد و وزیر گزارش‌هایی از عملکرد و برنامه‌های آتی وزارتخانه متبوعش به اعضای کمیسیون ارائه داد.

وی با بیان اینکه در این بازدید وزیر راه درباره قرارداد‌های قطار‌های سریع‌السیر برقی توضیحاتی ارائه داد، افزود: قرار است به زودی قرارداد راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مسیر قم به اراک با یک شرکت ایتالیایی منعقد شود تا به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها ادامه داد: همچنین قرار است انعقاد قرارداد قطار سریع‌السیر مسیر تهران مشهد با یک شرکت چینی تا دو هفته آینده نهایی شود و همچنین قرار است قرارداد قطار سریع‌السیر برقی قم اصفهان نیز با شرکت چینی در آینده‌ای نزدیک نهایی شود.

سلیمی تصریح کرد: تمام قطعات پروژه قطار سریع‌السیر برقی از کشورهای اروپایی بوده و کشور چین تنها اجرای این طرح‌ها را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: وزیر درباره برنامه‌های آتی وزارت متبوعش در بخش ریلی عنوان کرد: قرار است 2000 کیلومتر خطوط ریلی راه‌آهن به عنوان مسیر دوم و سوم در سراسر کشور ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه در سال جاری قرار است 62 میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی حمل شود، تاکید کرد: قرار است با توجه به مواد 25 و 26 لایحه برنامه ششم توسعه توجه بیشتری نسبت به حمل و نقل خطوط ریلی شود.