شرکت نفت ۵۴ میلیارد دلار به سیستم بانکی بدهکار است

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه 21 تیر پارلمان پس از اظهارات وزیر نفت درباره قرارداد با توتال، گفت: بیشتر نگرانی‌هایی که درباره قرارداد توتال وجود داشت را آقای زنگنه توضیح دادند.

وی با بیان اینکه قرارداد با توتال را باید با چندین پارامتر سنجید، ادامه داد: این قرارداد ابعاد فنی، نظارتی و نوع بسته شدن قرارداد را دارد که هر کدام کارکرد خود را دارد.

تاجگردون تصریح کرد: امروز ما به دنبال این هستیم که اقدام بازدارنده‌ای در مقابل مصوبه اخیر سنای آمریکا داشته باشیم که مهمترین اقدام می‌تواند عقد چنین قراردادهایی باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید حدود 200 میلیارد دلار برای رشد 8 درصدی در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم، اضافه کرد: شرکت نفت هم‌اکنون حدود 54 میلیارد دلار به سیستم بانکی بدهکار است، این در حالی است که سهم 14.5 درصدی از فروش نفت 6 میلیارد دلار است و با این رقم حتی شرکت نفت توان پرداخت 10 درصد از بدهی‌های خود را هم ندارد.

وی با بیان اینکه امروز این موضوع الزام‌آور است که سرمایه خارجی وارد کشور شود، تصریح کرد: البته قیاس اینکه این قرارداد در فضای کنونی بسته شده و پیشرفت خوبی نسبت به زمان تحریم‌ها بوده است قیاسی مع‌الفارغ است و وزیر نفت نباید این دو زمان را با یکدیگر مقایسه کند.