شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد؛ خبری از دولت الکترونیک نبود

رایتل در مراسمی با حضور سه وزیر از دولت یازدهم و پیش از افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از پروژه‌های خود در این فاز رونمایی کرد.

در این رونمایی سامانه ارائه محتوای چند رسانه‌ای و تلویزیون همراه رایتل، ‎پرتال گنج انسان، ‎تست عملیاتی و میدانی LTE Advance، ‎تفکیک ترافیک داخل از خارج، ‎ارائه سرویس IPV6 و ‎افتتاح MVNO یا اپراتور مجازی جزو پروژه‌های افتتاحی رایتل بودند که بیشتر آنها پیش از این در سالهای گذشته، حداقل یک‌بار افتتاح شده بودند و مجددا بصورت نمایشی افتتاح شدند.

هر چند در رتبه‌بندی جهانی دولت الکترونیک رتبه‌ ایران باز هم یک رتبه کاهش یافت و در رتبه ۱۰۶ دنیا ایستاد و در شاخص مشارکت الکترونیکی در وضعیتی بسیار بدتر با ۷۴ رتبه سقوط در رتبه ۱۴۹ از میان ۱۹۳ کشور جهان قرار گرفته اما هنوز خبری از اقدامات دولت الکترونیک در اپراتورهای همراه وجود ندارد.

 این در حال است که سهامدار آن بیمه تأمین اجتماعی بوده و دوسالی است که این شرکت می‌خواهد سیم‌کارت را جایگزین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی کند.

علی ربیعی،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: « باگسترش فناوری اطلاعات میتوانیم با فقر و بیکاری مقابله کنیم، ایجاد عدالت واقعی و دسترسی های آسان تر و در دل روستا بردن خدمات با بهره مندی از فناوری اطلاعات، میتوان سیاست های رفاه و فقر زدایی را پیاده سازی کرد.»

مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری نیز در افتتاح پروژه‌های رایتل گفت: « اگر بخواهیم از حقوق شهروندی و حقوق عامه حمایت کنیم نیاز به ابزار اصلی در جامعه جهانی که همان تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات است، استفاده کنیم. باید فضایی باز و شفاف با دسترسی آزاد اطلاعات و دسترسی یکپارچه، سریع و آسان به خدمات با فناوری اطلاعات داشته باشیم.»

وزیر دادگستری ادامه داد: «در دولت یازدهم‌ گام های خوبی برداشته شده و مردم ما در استفاده از تبادل اطلاعات و استفاده از فناوری ها از دولت بسیار جلوتر هستند. متاسفانه ما در حوزه فناوری اطلاعات و مخصوصا دولت الکترونیک در دولت ضعف جدی داریم و هرچقدر خواستیم دولت الکترونیک را توسعه بدیم، در دولت ناکام بودیم.»

پورمحمد توضیح داد: «حضور ما در این جلسه، تنها به خاطر پروژه گنج انسان است، باید از جامعه نوجوان و کودکانمان حمایت کنیم تا تصویر خوبی در آینده کشورمان داشته باشیم. مهم این است کا مجموعه ها بر اساس اطلاعات واقعی به مردم خدمت رسانی کنند.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: «در مجموع آنچه امروز بوجود آمده بستری مناسب است که میتوانیم خدمات محتوایی را بر روی آن داشته باشیم. در این دولت توانستیم یازده برابر قبل از حضورمان، شبکه زیرساختی کشور را توسعه بدهیم، بیش از هزار شهر شبکه نسل سوم کشور و هفتصد شهر را تجهیز به نسل چهارم کنیم.»

واعظی افزود: «امروز ۲۸ هزار روستا را مجهز به اینترنت کردیم. در مجموع تحولات خوبی در زیرساخت ارتباطات داشتیم. از این شبکه برای کارآفرینی و اشتغال باید استفاده کنیم. در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده و در سال ۹۶ حدود ۱۳۰ هزار شغل مبتنی بر ICT هدفگذاری شده که امیدواریم به آن دست پیدا کنیم.»

امیدواریم در دولت دوازدهم، با برنامه ریزی صحیح و استفاده از مدیران متخصص و کارآمد، شاهد جبران عقب ماندگی ها و توسعه دولت الکترونیک در کشور باشیم.