شهروندی برای شهروندان!

گروه اقتصادی-از تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند بیش از 24 سال می‌گذرد و بعد از آبان ماه سال 1372، توسعه و نگهداری هر چه بهتر این فروشگاه‌ها در دستور کار شهرداری تهران – به عنوان مالک اصلی آن – قرارگرفت. اگرچه تاسیس شهروند به دوران 12 ساله مدیریت فعلی شهر تهران مربوط نمی‌شود اما توسعه و نگهداری و ارائه راهکارهای مناسب برای جذب مشتری در این دوره، توانست شهروند را بیش از پیش به شهروندان بشناساند و آنها را به خرید از این فروشگاه خرده‌فروشی زنجیره‌ای، ترغیب کند. 

به گزارش افکارنیوز، فروشگاه‌ شهروند که پیش از موسوم شدن الفاظی چون هایپرمارکت، به عنوان یک مرکز برای خرید تمام نیازهای خانوار طراحی شد، امروز در سراسر پایتخت، جنوب و شمال و شرق و غرب آن، 33 شعبه فعال دارد و رضایتمندی شهروندان از خرید، رمز استمرار فعالیت این فروشگاه‌هاست. 

جای پارک؛ موضوعی اساسی!

یکی از این نکات مثبت شهروند در مقایسه با دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تامین پارکینگ برای مشتریان است. در حالی که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ شهر بدون توجه به تامین جای پارک مشتریان، خریداران را برای یافتن جای پارک به دردسر انداخته و از سوی دیگر، بر ترافیک عبوری در مقابل فروشگاه‌هایشان تاثیر منفی می‌گذارند، هر «شهروند» پارکینگ اختصاصی خود را دارد که مشتری می‌تواند با خیال راحت خودروی خود را در آن پارک کرده و پس از اتمام خرید، هزینه‌ای نیز پرداخت نکند. به فروشگاه شهروند، شعبه بیهقی می‌روم. همان شعبه‌ای که سنگ بنای ساخت شهروندها شد و 32 شعبه بعدی، یکی پس از دیگری سر بلند کردند. پارکینگ بزرگ با گنجایش صدها خودرو آماده میزبانی از مشتریان است. 

یکی از مشتریان خودرو را پارک کرده و راهی فروشگاه می‌شود. نظر او را به طور خاص در مورد جای پارک در شهروند می‌پرسم. می‌گوید: «همین جای پارک به خیلی چیزها می‌ارزد. مثلا یک فروشگاه در نزدیکی خانه ما هست که متاسفانه با وجود تخفیفات مناسب، جای پارک ندارد و مجبوریم دقایق طولانی دنبال جای پارک بگردیم. شهروند حتی اگر مانند آن فروشگاه تخفیف ارائه ندهد هم محل مناسبی برای خرید است، چون با پارکینگی که در اختیار مشتری گذاشته، تکریم خریدار را تکمیل کرده است.» نظرات مردم در مورد تامین جای پارک در شهروند مشابه است. 

فرد دیگری نیز بعد از خرید و هنگام سوار شدن به خودرو می‌گوید: «جای پارک واقعا معضل بزرگی است و خوشحالم که شهروند از همان ابتدای امر این مسئله را در نظر گرفته است. من و همسرم آخر هر هفته به شهروند می‌آییم و خرید می‌کنیم و چون خریدهایمان زیاد است، مجبوریم از خودروی شخصی استفاده کنیم. همین وجود پارکینگ خیالمان را راحت کرده است.» 

تنوع کالا؛ گردهمایی برندها

کالاهای عرضه‌شده در شهروند آنقدر متنوع هستند که کمتر کسی دست خالی از این فروشگاه‌ها بیرون می‌آید. همه برندها و همه نوع کالایی در فروشگاه‌های شهروند ارائه می‌شوند و از آنجایی که سفارش کالاها برای شعب از یک مرکز انجام می‌شود، هر کالایی که در شعبه مرکزی یا شعبه‌های بزرگ‌تر به فروش برسد، در شعبه‌های محلی و کوچک‌تر هم عرضه می‌شود. برای تایید این موضوع به فروشگاه شهروند در خیابان ترکمنستان می‌روم. این فروشگاه هم پارکینگ دارد و اگرچه در مقایسه با شهروند بیهقی بسیار کوچک است اما شکل و شمایلی یکسان دارد. گیت‌های ورودی و اطلاعیه‌ و لباس پرسنل یک شکل است و تنها مسئله، کوچک‌تر بودن فضای فروشگاه‌ است. حتی اجناس جای‌گرفته در قفسه‌ها نیز عین همان‌هایی‌ست که در بیقهی دیدم. 

از خانمی که مشغول بررسی کالاهاست در مورد تنوع اجناس در شهروند می‌پرسم. جواب می‌دهد: «قبلا اینجا یک بازار میوه و تره بار بود و اندکی بعد هم تعطیل شد. ولی شهرداری آمد و اینجا را به یک فروشگاه شهروند تبدیل کرد. بعد از آن دیگر همیشه برای خرید به شهروند می‌آیم. چون هم جنس‌ها ارزان‌تر از مغازه‌هاست و هم تنوع خوبی دارد. مثلا هر نوع ماکارونی، سس و لبنیاتی که بخواهم در اینجا موجود است و لازم نیست برای پیدا کردن یک جنس خاص به چند سوپر مارکت مراجعه کنم.» 

مرد جوانی نیز دست در دست فرزندش، در حال خرید خوراکی و تنقلات است. او نیز در این باره می‌گوید: «تنوع اجناس خیلی خوب است. من هر روز با پسرم به اینجا می‌آیم و برایش خرید می‌کنم.» 

شهروند مجازی!

شاید یکی از نکات برجسته شهروند در دوران تصدی‌گری دکتر قالیباف بر شهرداری تهران، توجه ویژه به فضای الکترونیک در فروشگاه‌های شهروند است. امروز فروشگاه‌های شهروند در قالب مجازی نیز فعالیت می‌کنند و مشتری‌ها می‌توانند بدون نیاز به خروج از منزل و مراجعه به شعب شهروند، از طریق سایت فروشگاه‌های شهروند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند و خرید خود را در منزل تحویل بگیرند. اگرچه برخی از کسانی که خرید اینترنتی از شهروند را تجربه کرده‌اند، تاخیر در ارسال سفارش را نقطه ضعف آن می‌دانند اما می‌توان امیدوار بود که در آینده با توسعه و رفع نواقص، شاهد تاثیر این نوع خرید بر کاهش آلودگی و ترافیک باشیم. 

شهروند؛ رقیب قدرتمند هایپرمارکت‌ها

همانطور که پیش‌تر بیان شد، فروشگاه‌های شهروند با وجود ده‌ها رقیب، همچنان در رتبه اول جذب مشتری و فروش قرار دارند و ویژ‌گی‌ها و مدیریت بهینه آن باعث شده برخلاف دیگر هایپرمارکت‌های موجود که یکی پس از دیگری به تعدیل نیرو و کاهش شعب اقدام می‌کنند؛ توانسته روند توسعه و رشد خود را استمرار بخشد.