سفرهای استانی آقای وزیر برای ماندن در منصب وزارت

ارومیه، کردستان، سیستان و بلوچستان و... این‌ها مقاصد چند روز اخیر و چند روز آینده وزیر راه و شهرسازی بوده‌اند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم چند وقتی است بر حجم سفرهای استانی و غیراستانی خود افزوده؛ تقریبا شبیه اقدامات چند ماه باقیمانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری.

وزیر راه چند ماه قبل از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، اپلیکیشن تلگرام را روی گوشی (یا کامپیتر) نصب کرد و با سلسه‌ یادداشت‌هایی هجمه بی سابقه‌ای را به یکی از کاندیداها آغاز کرد. وی بارها طی مطالبی تحت عنوان "انتخابات دوازدهم: نبرد آگاهی در برابر گمراهی" به مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... می‌پرداخت که مخاطب اکثر یادداشت های آقای وزیر فقط شهرداری تهران بود. انتقاد بی سابقه از طرح مسکن مهر نیز ترجیع‌بند مطالب وزیر راه و شهرسازی پیش و پس از برگزاری انتخابات بود. وی پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز تا چند روز رویه تخریب کاندیداها را ادامه داد و بعد از آن ماموریت مذکور از طریق پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که در نوع فعالیت آن ابهاماتی وجود دارد، پیگیری شد.

البته وزیر راه و شهرسازی یکماه پس از انتخابات یعنی اواخر خردادماه امسال طی یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش با این ادعا که"رسانه و ضدِرسانه نقش برجسته‌ای در این انتخابات ایفا کردند" نوشت ... درنبرد سنگین آگاهی و گمراهی در انتخابات گذشته، رسانه در شکل‌ها و شبکه‌های مختلف خود نشان داد که هنوز امکان آگاهی‌بخشی وسیعی دارد و توانست موفقیت ملت ایران را رقم بزند و آگاهی را بر کرسی بنشاند.»

طی تیرماه و روزهای سپری شده از پنجمین ماه سال فعالیت وزیر راه در شبکه‌های اجتماعی کم‌رنگ‌تر شد و دیگر نشانی از انتقادات شدید به زمین و زمان نبود. در عین حال با تشدید گمانه زنی‌ها برای کابینه دولت دوازدهم، وزیر راه رویه تازه‌ای در پیش گرفته است. وی سفر به استان‌های محروم کشور را در دستور کار خود قرار داده و همین چند روز پیش به کردستان سفر کرد. موضوع جالب توجه عدم دعوت از رسانه‌های منتقد برای همراهی وزیر راه و شهرسازی و گزینشی عمل کردن روابط عمومی این وزارتخانه در این زمینه است. مسئله‌ای که احتمالا با نظر مستقیم شخص وزیر انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی در سفر به کردستان، وعده‌های متعددی برای پروژه‌های زیربنایی این استان داده که شاید مهم‌ترین آنها کریدور شماره 10 و فرودگاه سقز باشد. آخوندی قرار است سفری هم به سیستان و بلوچستان انجام دهد و سناریو کردستان را هم برای این استان پیاده کند. احتمالا تا زمان معرفی وزاری پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهوری به مجلس، وزیر راه سفرهای دیگری را نیز برای حضور در استان‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی کرده به این امید که اگر گزینه وزارت دوازدهم باشد، امیدوارانه‌تر مقابل نمایندگان مجلس بایستد.

در حالی وزیر راه امیدوار به حضور در دولت آینده است که همزمان اسامی تعدادی از معاون وی برای پست وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است؛ کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از جمله گزینه‌هایی هستند که از آنها به عنوان وزیر احتمالی آینده نام برده می‌شود.  چند وقتی است دیگر اثری از عباس آخوندی در کانال تلگرامی‌اش به چشم نمی‌خورد اما در عوض وی سیاست سفرهای استانی را با شدت هر چه بیشتر دنبال می‌کند.