قیمت نفت کاهش یافت

 امروز در بازارهای جهانی قمیت نفت برنت 10 سنت کاهش یافت و بشکه‌ای 52 دلار و 4 سنت به فروش رفت.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم کاهش 4 سنتی را تجربه کرد و بهبشکه‌ای 49 دلار و 13 سنت معامله شد. در گروه محصولات نفتی پالایشگاهی هم بنزین با 1.9 دلار کاهش گالنی 160 دلار و 18 سنت به فروش رفت.

نفت کوره و گازوئیل هم کاهش‌هایی به ترتیب 94 سنت و 4.25 دلار را داشتند.

خبرگزاری رویترز در باره دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نوشت علی‌رغم اینکه آمارها نشان می‌دهد ذخایر استراتژیک نفت آمریکا کاهش یافته، اما نگرانی از افزایش تولید نفت اوپکی‌ها و تردید در عدم پایبندی آنها به تعهداتشان، قیمت نفت را برای سومین روز متوالی کاهشی کرد.

بر اساس آمارهای مؤسسه پترولیوم آمریکا که اواخر روز گذشته منتشر شد، ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافت، اما ذخایر بنزین به صورت غیرمنتظره افزایشی بود.

ذخایر نفتی این کشور 7.8 میلیون بشکه در هفته گذشته کاهش یافت و به رقم 478.4 میلیون بشکه رسید، این درحالی است که کارشناسان انتظار 2.7 میلیون بشکه‌ای را داشتند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم گزارش هفتگی نفت خود را امروز منتشر خواهد کرد.

«باب تاکای» رئیس مؤسسه تحقیقاتی سمیتومو کورپ گلوبال در توکیو گفت: محدوده قیمت 45 تا 50 دلار را برای نفت آمریکا و مقداری بیشتر از آن را برای نفت برنت متصور است.

وی گفت: تولید نفت آمریکا با توجه به آمار دکل‌های نفتی تا حدودی روند کاهشی دارد؛ چراکه صاحبان دکل‌های نفتی زمانی که قیمت کمتر از 50 دلار است نمی‌توانند تأمین مالی کنند. بنابراین انتظار شکستن مرز 50 دلار برای نفت آمریکا وجود دارد.

بازار تا حدودی علی‌رغم افت ذخایر نفت آمریکا متعادل به نظر نمی‌رسد؛ چراکه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان اصلی همچنان در پایبندی به تعهدات اوپک متزلزل هسنتد. کشورهای لیبی و نیجریه به عنوان عضو اوپک از طرح کاهش تولید نفت تا مارس 2018 مستثنی هستند و تولیدشان را افزایش داده‌اند.

کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و غیراوپک روز گذشته اعلام کردند که انتظار انسجام بیشتری برای کاهش 1.8 میلیون بشکه‌ای نفت دارند.

یک منبع آگاه به رویترز اعلام کرد شرکت دولتی نفت  عربستان «آرامکو» در ماه سپتامبر تولید خود را حداقل 520 هزار بشکه کاهش خواهد داد.

همچنین مؤسسه تحقیقاتی ANZ در چند هفته باقیمانده تابستان بررسی می‌کند که آیا کاهش فعلی تولید از سوی اوپکی‌ها می‌تواند با کاهش‌های متوالی تقاضا در آمریکای شمالی موازنه شود؟