اثرات تک نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه

تحولات نرخ ارز همواره به عنوان یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تصمیمات معامله‌گران و تعیین کنندۀ بازار سرمایه مطرح بوده است.

افزایش نرخ دلار به رشد هزینه‌های شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها از خارج تأمین می‌شود، منجر شده و درمقابل شرکت‌های صادرات‌ محور از افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند. با این حال تغییرات قیمت دلار در چند روز گذشته چندان ملموس نبوده است، به‌علاوه این که در کنار نرخ دلار، سایر ارزها نیز اندک افزایشی را در یکی دو هفته گذشته تجربه کرده‌اند.

مهدی ساسانی تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ دلار بر بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می‌رسد تک نرخی شدن نرخ ارز باعث رشد قیمت دلار خواهد شد و این امر می‌تواند  در بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرد.

وی ادامه داد:  بعضی از صنایع همچون صنایع پتروشیمی، مواد غذایی و.. متأثر از نرخ دلار هستند، بنابراین این نوسانات می‌تواند بر این صنایع نیز تأثیرگذار باشد.

ساسانی عنوان کرد: برخی محدودیت‌ها از جمله توقف طولانی مدت نمادها، حجم مبنا، دامنه نوسان و ... نیز از جمله مواردی بوده که در حال حاضر به عنوان موانع پیش روی رشد و تعمیق بازار سرمایه مطرح هستند و بر این اساس متولیان بازار باید بسته به شرایط بازار سهام، نسبت به اصلاح و پویایی آنها اقدام کنند.