ابلاغیه تازه رحیمی به بهمنی

به گزارش مهر، در روزهای پایانی هفته گذشته جلسهای در دفتر محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیسجمهوری برای برطرف شدن مشکل واردات مواد اولیه فولاد کشور برگزار شده که بر اساس آن، راهاندازی مجدد خط ریفاینانس فولاد مورد تصویب و ابلاغ قرار گرفت.

براساس ابلاغیه جدید معاون اول رئیس‌جمهوری، از امروز قرار بر این است که خط ری‌فاینانس فولاد از سوی تمام بانکها عملیاتی شود.

محمدرضا طاهری‌زاده، رئیس انجمن فولاد با تائید این خبر به مهر گفت: این موضوع مورد توافق واقع شده و ابلاغیه آن نیز از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

وی افزود: بر این اساس تولیدکنندگان فولاد می‌توانند همچون گذشته از تسهیلات ری‎فاینانس فولاد بهره‍‌مند شوند.

به گفته طاهری‌زاده، امید می‎‌رود که بانک مرکزی از امروز راه‌اندازی مجدد خط ری‌فاینانس فولاد را به سیستم بانکی ابلاغ کند.

به گزارش مهر، همچنین در مردادماه سال جاری دولت در مصوبه‌ای برای ایجاد آرامش در بازار فولاد، مصوب کرد تا خط ری‌فاینانس ۴.۲ میلیارد دلاری برای واردکنندگان فولاد اختصاص یابد. در آن زمان از وزیر بازرگانی وقت درخواست شده که واردکنندگان عمده را برای ورود این کالاها به داخل کشور معرفی کند.

بر این اساس، مجمع عالی واردات، انجمن تولیدکنندگان فولاد و نیز ایمیدرو معرفی شدند، اما متاسفانه بعد از گذشت چند ماه هنوز این امر عملیاتی نشده است.

در ادامه طی هفته‌های گذشته خط ری‌فاینانس ۱۰۰ میلیون دلاری دیگری قرار بر این بود که برای واردات فولاد اختصاص یابد که به گفته محمدحسین برخوردار رئیس مجمع عالی واردات، این خط برای اختصاص به واردکنندگان بسیار اندک است و گویا ابلاغیه جدید معاون اول رئیس‌جمهوری نیز برای اختصاص خط ۱۰۰ میلیون دلاری بوده است.

رئیس مجمع عالی واردات در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: خط ۱۰۰ میلیون دلاری ری‌فاینانس فولاد کفاف واردات شمش و ورق مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی را نمی‌دهد و اگر قرار بر رونق در اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی باشد، باید این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی اظهارداشت: ظرف ماههای گذشته نیز ۳۰۰ میلیون دلار خط ریفاینانس برای واردات مواد اولیه به مجمع عالی واردات اختصاص یافته بود که هم اکنون مقدمات آن در حال انجام است و مجمع عالی واردات در حال معرفی افراد به بانکها برای استفاده از این خط ریفاینانس است.