آشفته بازار دستمال کاغذی و پوشک بچه

گزارش ميداني ايسنا از مراكز اصلي بنكداري و فروش محصولات سلولزي و بهداشتي در تهران يعني ميدان اعدام و منطقه بني هاشم حاكي از آن است كه انواع و اقسام تخلفات از فروش دستمال كاغذي تقلبي تا عرضه جنس قاچاق در اين مراكز در حال انجام است.

طبق قانون استاندارد، فروش دستمال فله ممنوع بوده، ولی این محصول هم‌اکنون به صورت گسترده در مرکز عمده‌فروشی محصولات سلولزی و بهداشتی در میدان اعدام عرضه می‌شود.

همچنین تخلفات استانداردی در زمینه عرضه‌ دستمال کاغذی نیز بسیار بالاست؛ به طوری که جعبه‌های دستمال کاغذی و مشخصات درج شده روی آنها هیچ تناسبی با محتویات داخل جعبه ندارند. بعضا روی جعبه دستمال نوشته شده که درون جعبه ۱۰۰ یا ۲۰۰ برگ دستمال کاغذی وجود دارد، این در حالی است که شاید تعداد واقعی دستمالهای موجود در جعبه به ۵۰ برگ هم نرسد.

عرضه‌ پوشک قاچاق نیز به وفور در این مراکز انجام می‌شود. به گفته فعالان بازار عمده پوشکهای قاچاق از طریق ترکیه وارد ایران می‌شوند. نکته جالب اینجاست که با وجود ممنوعیت عرضه دستمال کاغذی فله، برخی از هتلها، فست فودها و بیمارستانهای معروف تهران از همین نوع دستمالها برای استفاده مشتریان خود خریداری می‌کنند.

از سوی دیگر برخی از این مراکز عرضه تاکنون بارها از سوی سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی جریمه شده‌اند، اما همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند. میزان بعضی از جریمه‌ها در حدی بوده که فروشندگان دوباره به تخلف خود ادامه داده‌اند. به عنوان مثال واحد عرضه‌کننده متخلف در یک مورد تنها ۵۰ هزار تومان جریمه شده است.

در همین حال خبرنگار ایسنا اطلاع یافته که برخی چاپخانه‌ها نیز با تولیدکنندگان زیرپله‌ای و غیراستاندارد همکاری کرده و جعبه‌های دستمال کاغذی آنها را با جعل علامت استاندارد و پروانه بهداشت چاپ می‌کنند.

در واقع هم‌اکنون زنجیره‌ای از تخلف در بازار محصولات سلولزی بهداشتی کشور رخ می‌دهد. زنجیره‌ای که از تولید زیرپله‌ای آغاز شده، سپس در برخی چاپخانه‌ها عمل چاپ و جعل رخ می‌دهد و در نهایت فروشنده و بنکدار در بازار جنس غیراستاندارد را به خرده‌فروشان و مردم می‌فروشند.

در همین حال یکی از فعالان بازار سلولزی و بهداشتی به خبرنگار ایسنا گفت که از زمستان گذشته، تخلفات در بازار به ویژه کم‌فروشی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

پيشتر نيز انجمن صنايع سلولزي و بهداشتي ايران با اعلام افزايش چشمگير تخلفات در بازار محصولات اين حوزه اعلام كرده بود كه نمونهبرداري از بازار محصولات سلولزي و محصولات بهداشتي از سالها پيش آغاز شده و در چند سال اخير تشديد شده كه نتايج آن نشان داده كه تعداد تخلفات نيز افزايش يافته است.