تهدید‌ نفت شیل آمریکا برای جهان

پیش از این استخراج نفت شیل از اعماق زمین به دلیل آسیب رساندن به محیط زیست با انتقادهایی همراه بود اکنون گفته می‌شود استخراج این نوع نفت می‌تواند با خسارت به لایه‌های زمین باعث ایجاد زلزله شود، همچنین مواد آلوده وارد آب و خاک شده و سرطان ایجاد کند.

مطالعات دانشگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد، ریزش‌هایی که در چاه‌های عمیق حفرشده بدین منظور انجام می‌شود، میزان آلودگی‌ها را بیشتر می‌کند

سینگ پروگرس می‌نویسد روزانه دو چاه نفت شیل در ایالت‌های آمریکا ریزش می‌کند، آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت شیل در جهان است.

بر اساس مطالعاتی که هفته گذشته توسط مؤسسه نیکلاس به عنوان «راهکار زیست محیطی» منتشر شد؛ در ایالت‌های کلرادو، پنسیلوانیا، نیومکزیکو و داگوتا از سال 2005 تا 2014 حدود 6600 ریزش داشته است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که صنایع نفت و گاز باید تقویت شوند و گزارش‌های دقیق و مرتب درباره ریزش این چاه‌ها منتشر شود.

این گزارش‌ها همچنین می‌تواند مواد شیمیایی استفاده شده در حفر این چاه‌ها را هم دربرگیرد در حالی که تولید این نوع انرژی رو به افزایش است دولت‌ها باید تلاش کنند ریسک این نوع چاه‌ها را به حداقل برسانند.

در مدت زمان شکست هیدرولیکی که برای استخراج نفت شیل استفاده می‌شود سطح گسترده‌ای مواد شیمیایی و آب با فشار به بافت‌های شیل زیر زمین تزریق می‌شود. آب با فشار بافت‌های رسی موسوم به شیل را می‌شکند و نفت و گاز از آن بیرون می‌آید. 

گفته می‌شود این روش کار حتی در ایجاد زلزله هم بی‌تأثیر نیست و حتی انتشار گاز متان را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه امکان آلوده شدن آب‌های زیرزمینی هم وجود دارد. 

آمارهایی که درباره ریزش این چاه‌ها وجود دارد بسیار محدود است. مواد شیمیایی که در شکست هیدرولیکی استفاده می‌شود بسیار خطرناک هستند بعضی مواقع آرسنیک و دیگر مواد شیمیایی سمی هم در این روش استخراج نفت استفاده می‌شود.

تحلیل‌های اخیر EPA از 8 ایالت آمریکا نشان داد که 457 ریزش در فاصله 2006 تا 2012 اتفاق افتاده است. این آمار کمی عجیب به نظر می‌رسد و دلیل آن این است که EPA تنها مرحله شکست هیدرولیکی را بررسی کرده است. در حالی که این بررسی باید شامل مراحل شکست هیدرولیکی و استخراج و همچنین حمل‌ونقل را شامل بشود.

بر اساس مطالعاتی که در مجله «ساینس‌‌اندتکنولوژی» منتشر شد نیمی از ریزش‌ها به دلیل نگهداری نفت و گاز برای انتقال بوده است. بعلاوه تحقیقات نشان می‌دهد که 26 درصد ریزش‌های ایالت کلرادو و 53 درصد ریزش‌های داکوتای شمالی از چاه‌هایی بوده که چندین بار ریزش داشتند. 

در این زمینه «هانارویزمن» از اساتید دانشگاه فلوریدا معتقد است که بسیاری از این ریزش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که امکان اصلاح آنها به سادگی وجود دارد و عامل بیشتر این ریزش‌ها تجهیزات و خطوط لوله است. به اعتقاد ویزمن خطاهای انسانی یا آب و هوا هم نقش عمده‌ای در این ریزش‌ها دارد. 

محققان پیشتر در منطقه تگزاس متوجه شدند که مواد سمی سرطانزا که در شکست هیدرولیکی استخراج نفت شیل استفاده شده بود به درون منابع آبی راه یافته است.