پول گران شد!

در آستانه عید غدیرخم یکی از بازارهای کاذبی که در سطح شهر به صورت موقت ایجاد می شود خرید و فروش اسکناس نو است. بازاری که بانک مرکزی با اعلام شعبه های بانکی برای توزیع اسکنانس نو سعی در کمرنگ تر کردن آن دارد ولی با این احوالات بازار سیاه آن برقرار است.

به میدان فردوسی سری زدیم تا از حال و هوای دست فروشان ارز که این روزها بساط خرید و فروش اسکناس های تا نخورده آنها حتی داغ تر از خرید و فروش ارزهایی شده که این روزها قصد کاهش قیمت ندارند، با خبر شویم.

در گفت و گویی با یکی از فروشندگان خیابانی در خصوص هزینه هر بسته صدتایی اسکناس ها در یافتیم یک بسته هزار تومانی به قیمت 135 هزار تومان، یک بسته 500 تومانی به ارزش 75 هزار تومان، یک بسته 100 تومانی به ارزش 65 هزار تومان و یک بسته 50 تومانی 55 هزار تومان به فروش می رسد.

این فروشنده در توضیح تفاوت معنادار بسته اسکناس 50 و 100 تومانی در مقایسه با اسکناس 500 و 1000 تومانی گفت: اسکناس 50 و 100 تومانی به دلیل قدیمی بودن، افزایش قیمت بیشتری در مقایسه با سایر اسکناس ها دارد.

نکته قابل توجه در این بازار نبود اسکناس های مناسبتی بود که طی ماه های گذشته از سوی بانک مرکزی چاپ و انتشار هر گونه برگه تبلیغاتی را که تداعی کننده طرح واقعی اسکناس باشد را ممنوع اعلام کرده بود.

با این قیمت ها اگر منصرف از خرید اسکناس نو از دست فروشان شدید و قصد تهیه این اسکناس‌ها را از طریق شعب بانکی را دارید بدانید که بانک مرکزی بنا بر اعلام قبلی خود از تاریخ 12 تا 16 شهریور ماه اسکناس های 500 و 1000 تومانی و سکه های نو را در شعب بانک های منتخب خود توزیع می کند.