توان وارد کنندگان مقابل قاچاقچیان کالا ازبین رفته است

 به نقل از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران به نقد و بررسی این موضوع می پردازد و دراین خصوص معتقد است که«قاچاق باعث شده تا وارد کننده توان رقابت با کسانی که قاچاق انجام می دهند نداشته باشد و همین امر موجب شده تا بسیاری از وارد کنندگان رسمی کشور با زیان مواجه شده و نتوانند با قاچاقچیان رقابت کنند ».به گفته او ، «تا زمانیکه دولت چتر حمایتی خود را بر سر وارد کنندگان قرارندهد  وضع به همین منوال خواهد بود».

درادامه دیدگاه محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران را راجع به این این مشکل جویا می شویم:

درحال حاضر مهم ترین دغدغه بخش خصوصی چیست؟

طی جلسه ای که روز گذشته اتاق بازرگانی با مسئولین گمرک که با حضور بسیاری از تشکل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شد موضوعات مختلفی درزمینه اصلی ترین دغدغه های بخش خصوصی طرح شد که برای حل مهم ترین مشکلات این بخش راهکارهایی ارائه گردید . یکی از مهم ترین دغدغه های بخش خصوصی مسئله تاخیر در واردات برخی اقلام است که وارد کنندگان را درگمرک با مشکلات زیادی روبه رو کرده است که با وعده همکاری گمرک نسبت به حل این تاخیر امید می رود بسیاری از مشکلات وارد کنندگان  دراین زمینه مرتفع شود . همچنین درخصوص ارزش واقعی تجهیزات و اقلام حوزه فناوری توسط تشکل ها نیز مواردی به مشورت گذاشته شد  و ارزش گذاری ارائه شده مورد قبول مسئولین گمرک واقع شد .

درخصوص مبارزه با قاچاق برخی کالاها که اخیرا فشار مضاعفی بروارد کنندگان تحمیل کرده اند دراین رابطه چه تمهیداتی اندیشیده شده است ؟ 

بدیهی است که قاچاق باعث شده تا وارد کننده توان رقابت با کسانی که همین کالا را قاچاق می کنند نداشته باشد و همین امر موجب شده تا بسیاری از وارد کنندگان رسمی کشور با زیان مواجه شوند و نتوانند با قاچاقچیان رقابت کنند . همچنین از گمرک انتظار داریم که همگام با تکنولوژی و فناوری های درحال رشد در دنیا قوانین و مقررات نیز به تبع آن نوسازی شود به طوریکه درحوزه صادرات نرم افزار ، شکل های گوناگونی نظیر فروش اینترنتی ، ترازیت پهنای باند اینرنت و غیره  وجود دارد که همگی برای کشور مولد ارزی آوری  زیادی است لذا آشنا بودن قوانین به چنین حوزه هایی برای روان سازی تولیدات کمک بزرگی محسوب می شود . اینها مواردی است که بخش اعظم تولیدات درگرو آن است و به فعالان اقتصادی کمک کرده تا با سهولت بیشتری فعالیت اقتصادی انجام دهند .

به نظرشما دولت برای حل معضل قاچاق چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

قاچاق توان واردکنندگان را ازبین برده است و از طرق گوناگون به وارد کننده های رسمی می توان کمک کرد ازجمله اینکه با حذف مالیات بر ارزش افزوده درکالاهایی که قاچاق پذیر است مانند تلفن همراه جلوی ازبین رفتن تولید در کشور را گرفت .

بنابراین اگر تهمیداتی اندیشیده شود تا تولیدکنندگان رسمی کشور تسهیلات بیشتری نسبت به قبل دریافت کنند می توان امید  داشت که میزان قاچاق تاحد زیادی کاهش یابد چراکه درشرایط فعلی، وارد کنندگان به میزان 9درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند و تا زمانیکه دولت چتر حمایتی خود را بر سر وارد کنندگان نگیرد وضع به همین منوال خواهد بود.