چراغ خاموش روابط عمومی در سازمان برنامه و بودجه

 27 اردیبهشت ماه سال جاری بود که در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی آیین نکوداشت روز روابط عمومی برگزار شد. در این مراسم محمدباقر نوبخت معاون  رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت به عنوان ستاره ارتباط دولت در جشنواره ستارگان روابط عمومی انتخاب شد.

در این آیین‌ محمدباقر نوبخت به جایگاه رفیع روابط عمومی‌ها پرداخته و گفته بود در دولت دوازدهم روابط عمومی منزلت رفیع‌تری پیدا می‌کند چون می‌خواهد منشور حقوق شهروندی را اجرا کند و نخستین حق شهروندی در جریان قرار دادن مردم از کارهای دولت است.

چند نکته در اظهارات معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که بسیار خوشحال‌کننده و امیدوارانه به نظر می‌رسد اول آنکه در دولت، برای ارتقاء و منزلت روابط عمومی‌ها اقداماتی انجام خواهد شد و نکته دیگر شفافیت در انجام امور اداری و کارهای دولت است که می‌تواند نویدبخش خوبی برای جامعه و اجرا و احیای حقوق شهروندی باشد.

نوبخت در دولت دوازدهم و قبل از آن در دولت یازدهم عهده‌دار ریاست سازمانی بوده که به لحاظ جایگاه و اهمیت آن به عنوان پیشانی و سیاست‌گذار و برنامه‌ریز، توسعه و رشد و تعالی بخش‌های مختلف کشور محسوب می شود و نبض برنامه‌های اقتصادی و اجرای طرح‌ و برنامه‌های اقتصادی و عمرانی در دست دارد. بنابراین وجود چنین تفکری از سوی جناب آقای نوبخت مغتنم است. اما چند نکته اساسی در این رابطه و حوزه کاری سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که ذهن افکار عمومی و خبرنگاران و رسانه‌ها را آزرده می‌کند.

از آنجایی که خبرنگاران و رسانه‌ها حلقه وصل دولتمردان با افکار عمومی و شهروندان محسوب می‌شوند بنابراین بخشی از وظایف و امور حقوق شهروندی را دنبال می‌کنند تا بتوانند با تبیین و تشریح برنامه و رویکرد دولتمردان، مردم را به طور شفاف از کارهای دولت مطلع کنند. 

در حال حاضر جایگاه روابط عمومی در این سازمان با وجود تغییرات متعدد و متوالی در ساختار آن همچنان مشخص نیست و از استقلال نسبی، پاسخگو بودن و منزلت واقعی برخوردار نیست. علی رغم آنکه رئیس این سازمان با زبانی شیوا و بیانی شیرین  نقش سخنگویی دولت و به بیانی دیگر بازیگر اصلی ارتباط با رسانه‌ها است.

هم اکنون مسئولیت روابط عمومی در سازمان برنامه و بودجه با حوزه دفتر ریاست و امور بین‌الملل ادغام شده و به همین علت نقش کمرنگی در عرصه پاسخگویی و ارتباط با رسانه‌ها داشته و نقش و تاثیرگذاری مثبتی در افکار عمومی ندارد.

 تنها کانال ارتباطی مجازی این سازمان پرتال خبری بوده که در نوع خود وضعیت جالب و قابل تاملی دارد که با اظهارات سخنگوی دولت و آنچه که باید در شان این سازمان باشد متفاوت است. اخبار در پرتال سازمان به روز نیست و یا اغلب اخبار و رویدادها به «پیام تسلیت و تبریک مناسبت‌ها و یا درگذشت افراد» اختصاص یافته است.

بنابراین یا باید اخبار و رویدادها را فقط به تبریک یا تسلیت خلاصه کرد یا آنکه عنوان با این بخش را به «تابلوی اعلانات پیام رئیس سازمان» تغییر داد تا تکلیف مخاطبان و رسانه‌ها در این بخش مشخص باشد؛ همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات در راستای حقوق شهروندی در پرتال این سازمان مشاهده نمی‌شود. بخشنامه‌های موجود مربوط به دوسال گذشته بوده و تاکنون به روز رسانی نشده است.

تولید اخبار و محتوا در حد و قواره چنین سازمانی نیست و عایدی خاص و مطلوبی در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهد.

علاوه بر این مباحث اطلاعی از سرنوشت تنها نشریه سازمان با عنوان «برنامه» موجود نیست؛ چرا که آخرین نسخه الکترونیکی آن مربوط به مهرماه سال 94 است. سوال اینجاست که آیا تولید اخبار و تولید محتوا در سطح روابط عمومی سازمان فخیمه برنامه‌ و بودجه کجای برنامه‌های آن قرار دارد؟ چرا اتفاقات موجود با آنچه از سوی رئیس سازمان اظهارشده در تناقض آشکار است،؟

آیا روابط عمومی این سازمان به جایگاه واقعی خود بازخواهد گشت یا اساساً این سازمان به چنین مباحثی نیاز و اعتقاد ندارد با این تفاسیر در حال حاضر محمدباقر نوبخت «ستاره ارتباط دولت» در سازمان خود ستاره ندارد.