احتمال تمدید توافق اوپک قیمت نفت را افزایش داد

پس از اینکه وزیر نفت عراق و دیگر تولیدکنندگان نفت تمدید توافق کاهش تولید یا حتی کاهش بیشتر را مورد بررسی قرار دادند، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

این درحالی است که گزارشی نشان داد که یک افزایش کمتر از انتظار در ذخایر نفت آمریکا رخ داده است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 15 سنت افزایش 55.29 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 30 سنت افزایش 49.78 دلار معامله شد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در یک کنفرانس انرژی در امارات گفت درحالی‌که گزینه‌های مختلف توسط اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر تمدید چند ماهه کاهش در حال بررسی است. هنوز زود است تصمیم بگیریم تا پس از ماه مارس و پس از انقضای توافق چه بکنیم.

اوپک و تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه توافق کرده‌اند به منظور کم کردن از ذخایر نفت جهانی و حمایت از قیمت نفت تا مارس 2018 میزان تولید نفت خود را روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند.

وی افزود برخی تولیدکنندگان فکر می‌کنند که توافق باید 3 یا 4 ماه تمدید شود و برخی خواستار تمدید تا پایان سال 2018 هستند. برخی دیگر نظیر اکوادر و عراق نیز معتقدند که یک دور دیگر کاهش تولید باید وجود داشته باشد.

جورجی اسلاوف، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت اما چنین اقداماتی بعید است که تاثیر چندانی داشته باشد

وی افزود: «تقاضا برای نفت خام زیاد نیست و من نمی‌دانم که این وضعیت چگونه به زودی تغییر خواهد کرد. ما تا سه ماهه چهارم 2017 شاهد تقاضای بالا نخواهیم بود که به معنای این است که عرضه باید بیشتر کنترل شود.»

آمارهای گروه صنعتی امریکن پترولیوم نشان داد در عین حال، ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته افزایش یافت در حالی‌که ذخایر بنزین و فراورده‌های نفتی کاهش یافت.