نگرانی پالایشگاه های اروپا ازتحریم نفت ایران

به گزارش عصر ايران، در آستانه برگزاري نشست پنح شنبه ( امروز) وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل كه گفته مي شود در اين نشست احتمالا تصمياتي درباره تحريم واردات نفت از ايران اتخاذ خواهد شد ، وال استريت ژورنال از نگراني پالايشگاه هاي اروپايي براي جايگزين كردن نفت ايران خبر داد.

بر اساس این گزارش پالایشگاه های اروپایی نگران این هستند که با بالا رفتن هزینه هایشان در بازار رقابتی جهانی آنها را از رقبای آسیایی و آمریکایی عقب بمانند.

یک منبع آگاه اروپایی در این باره به وال استریت ژورنال می گوید: ‌ " ‌تحریم نفتی اروپا علیه ایران بیشتر به ضرر پالایشگاه های اروپایی خواهد بود تا ایران؛ چرا که ایران می تواند نفت خود را به جای اروپا به دیگر کشورهای آسیایی بفروشد. "

ایران هم اکنون نیز بیش از دو سوم نفت صادراتی خود را به کشورهای آسیایی عرضه می کند.

کشورهای اروپایی در صورت قطع صادرات نفت ایران تلاش خواهند کرد تا کمبود نفت خود را از کشورهایی چون عربستان، روسیه و کشورهای آفریقای غربی تامین کنند اما علی رغم این که گفته می شود کشورهایی چون عربستان سعودی می توانند جای ایران را در بازار نفت اروپا پر کنند، عربستان ترجیح می دهد نفت خود را با قیمت های بالاتربه اقتصادهای در حال ظهور و بازارهای در حال رشد آسیایی عرضه کند.

مشکل دیگر اروپا کیفیت نفت ایران در مقایسه با کیفیت نفت کشورهایی چون لیبی یا کشورهای آفریقای غربی است. نفت صادراتی ایران سنگین و ترش است در حالی که نفت کشورهایی چون لیبی یا آفریقای غربی سبک و شیرین هستند. این بدان معنا است که نفت این کشورها حاوی سولفور کمتری است و بیشتر مناسب تهیه فراوردهایی چون بنزین است، در حالی که نفت سنگین ایران که حاوی سولفور بیشتری است برای فراوری به دیگر محصولات مشتق از نفت هزینه کمتری می برد.

بسیاری از پالایشگاه های اروپایی برای تعویض نفت ایران با نفت دیگر کشورها با مشکلات جدی روبرو هستند چرا که بسیاری از این پالایشگاه ها توان جایگزینی نفت ایران با نفتی سبک و شیرین را ندارند و برخی دیگر که این توان را دارند هفته ها زمان می برد تا تاسیسات خود را متناسب با فراوری نفت وارداتی تغییر دهند و این مساله وقت و هزینه زیادی به آنها تحمیل خواهد کرد.

طبق آمار سازمان بين المللي انرژي ايران در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ روزانه بيش از ۸۷۰ هزار بشكه نفت به كشورهاي اروپايي فروخته است و با اين ميزان صادرات سومين تامين كننده بزرگ نفت اروپا است .ايران در مجموع ۱۰ درصد از نفت وارداتي اروپا را تامين مي كند. بزرگ ترين وارد كنندگان نفت ايران در اروپا سه كشور اسپانيا ، ايتاليا و يونان هستند.